torsdag 2 april 2009

VIOLA - del 1

VIOLA - en blomsterutställning, i den vackra Déjunersalongen i Drottningholms Slottsteater var, för min del, en av årets mest efterlängtade händelser. Utställningen gick av stapeln i mitten av mars och den gav en härlig föraning om våren, trots snö och kyla utanför. Med fjolårets utställning i minnet, 'Historisk vår', arrangerad och utförd av samma fantastiska människor var förväntningarna höga - och jag blev inte besviken, tvärtom - jag tror aldrig Déjunersalongen varit vackrare!

De som hållit i trådarna är landskapsingenjör Paulina Landin och trädgårdsmästare Katarina Nordlander och Nobel-blomsterkonungen Gunnar Kaj har stått för det konstnärliga.

Från galleriet uppe under takåsarna hängde dessa 'banderoller', vilka knöt ihop rummet på ett magnifikt sätt, ljuset spelade vackert i tygstyckena och på dem presenterades vackra texter med anknytning till violen.


I viola-gruppen ingår vad vi kallar för violer men även penséer av olika slag. Vad sägs om detta hav av viola? Jag använder för det mesta begreppet 'viola' i detta reportage, så slipper jag särskilja om det är en viol eller en pensé det handlar om, de kan nämligen förekomma både och på samma bilder.


I nischerna ovanför de öppna spisarna hittade man de mest grandiost utförda blomsterarrangemang med inslag av viola. Det är Gunnar Kaj som varit framme med sin säkra blick och oförtröttliga perfektionism. Se så fint lejongapen lägger sig runt porfyrurnan, misstänker starkt, att en del av dem kommer från en egen vas bakom urnan!

Är de inte ljuvliga dessa penséer tillsammans med lejongapen i rosa toner. Penséerna bör vara 'Delta Pink Shades', dessa måste jag börja jaga så snabbt som möjligt. Väcker ha-begäret, kan jag tala om.


I massplanteringarna av viola hittade man också stiliga uppsättningar med bland annat tulpaner, och ranunkler.

På piedestalerna, som man ser längst bak till höger fanns krukor med olika varianter av violen.


Här har vi den viol som de flesta besökarna föll pladask för, nämligen Viola hederacea, Murgrönsviol. Den är inte vinterhärdig i Sverige så man får gräva upp den på hösten och förvara den som en rumsväxt under vintern.


Viola cornuta 'Columbine', Bukettviol

Viola sororia rubra, Fjärilsviol.

Till VIOLA - del 2 HÄR!!

17 kommentarer:

  1. Tack! Det var utsökt. Förstår att du trivdes. Ja, man blir bara förstummad...

    SvaraRadera
  2. Hej Ruben!

    Detta skulle jag viljat ha sett.
    Så fint du visar jag ler med hela ansiktet.
    Trädgårdsmöblerna är invigda och jag går ute i T-shirt idag.
    Var ute i trädgården till 21.30 igår.
    hör du hur jag skriker? Ärlite hes av alla vårskrik.
    Nu skriker jag en gång till extra för dig..AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
    Annika

    SvaraRadera
  3. Pampigt, ståtligt och oerhört vackert! Tack för att du delade med dig!

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt Ruben, vilken upplevelse, tack för att vi fick följa med på ett hörn.
    De är verkligen underbara , ser fram emot del 2...etc.

    Tyra

    SvaraRadera
  5. Härligt att få se så fina bilder när man inte själv kan vara där.Kram Anita PS Du märker kanske att jag också skaffat mig en annan blogg. Fjärilarna har kommit DS.

    SvaraRadera
  6. Vilken prakt-överväldigande-sanslöst vackert..........
    Må så gått...Maria i SEnnan

    SvaraRadera
  7. Min tillvaro på den här bloggen har bara varit sen 1 april. Men det var inget aprilskämt

    SvaraRadera
  8. Å, jag säger bara å, fullständigt och sanslöst vackert. Jag tror jag hade gått tårögd runt. De är mina favoriter, absolut. I alla dess viola-former. Viola är ett bra begrepp, jag håller med.
    Penseerna du gillade ser ut som de jag brukar så och ha både vår och höst: Springtime Pink Shades. Det brukar bli nyanser från de allra ljusaste rosa till engelskt röda.Är det alltså två namn på samma?
    Tack Ruben för dina underbara bilder. De gör mig glad!

    SvaraRadera
  9. Och jag glömde: Berättelsen om Napoleon och Josephine var lika vacker som blommorna.

    SvaraRadera
  10. Va, del 1 och sedan längre ner del 2. Är dom publicerade olika orning utan datum är ändrat?

    Vackert att du ville visa oss dessa. Det blir sådan effekt med ljuset, strålarna och skuggorna av banderollerna.

    Jag har varit ute i trädgården och fotat samma blomma vid olika ljus och Gud vilken skillnad.

    Fick du ensamrätt att gå på utställningen? Du har i alla fall lyckats att inte visa upp massa människor...
    /MB

    Nå det du sa hos Moa beskära eller inte beskära bilden är frågan.

    SvaraRadera
  11. Mycket intressant inlägg och fantastiskt vackra bilder Ruben!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  12. Åååh... det verkar vara en fantastisk utställning. Så många vackra bilder på vackra violer i vackra miljöer.

    Jag fick oxå ordentligt med måste-ha-begär för flera violsorter.

    Tack för att du delar med dig så fint så att vi som inte var där... kan se här :o)

    SvaraRadera
  13. Tusen tack för rundturen, Ruben! Jag skulle ha velat se denna utställningen, så tack för ditt reportage. Utsökta bilder! De rosa aktiga violerna är så söta - och murgrönsviolerna är helt ljuvliga.
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  14. Vilka fantastiska bilder!
    Jag har de senast åren snöat in på violer alldeles förfärligt! Jag kan inte stå emot dem! Förra året hade de fått in den lite rödaktiga fjärilsviolen du visar på plantskolan här och den fick ju följa med hem tillsammans med en massa andra! Jag har inte riktigt fått kläm på att odla egna ännu, jag insåg att jag var för sent ute nu, men att jag kan sätt i sommar för blomning till nästa vår...
    Ha en skön trädgårdshelg!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  15. Violer i mängd och dess doft är underbart förförande.

    SvaraRadera
  16. Så Ljuvliga de är ha begär var just det rätta ordet,,

    SvaraRadera