torsdag 7 maj 2009

Ask

För några veckor sedan gick jag förbi ett, som jag tyckte märkligt, träd. Det såg helt sjukt ut, för att inte säga dött! Men det har hänt saker sedan sist, se på dessa knoppar! Det fanns liv i trädet trots allt!

Häftiga knoppar!

Och här har vi blommorna på väg att spricka ut. Asken är ett träd som kan ha enbart hanblommor eller också enbart honblommor - men det finns även askar med både han- och honblommor.

På grenarna längre upp, mer exponerade för solen, ser man blomning. Nu har jag ju inget teleobjektiv till min kamera så jag fick maxa den lilla zoom jag hade. Det ser onekligen ut som honblommor, men eftersom den stora asken inte hade en enda fruktställning hängande kvar sedan i höstas borde det vara hanblommor. Som jag tidigare påpekat, är jag ganska rudis när det gäller träd, så detta får man ta med en nypa salt!

Så här brukar askarna se ut om hösten, och dessa frukter brukar sitta kvar hela vintern.


15 kommentarer:

  1. Så lärde man sig nåt idag också =) Så kass på träd tycker jag nog inte att du är!

    SvaraRadera
  2. Ja Askarna är lite sena, vi har ett alldeles utanför köksfönstret och det slår ut till och med efter ekarna.
    En liten varning. De frösår sig enormt och har ett kraftigt rotsystem.

    Ha det fint i vårsolen/ Tyra

    SvaraRadera
  3. Jaha!
    Är det dessa träd som jag sett vid golfbanan, Arlanda stad?
    Har undrat vad det var som hängde.
    Nu vet jag!
    Vackra blommor, jag såg att Balsampoppeln hade stora hängen,
    man blir mera uppmärksam när någon visar på osedda saker!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker askens svarta knoppar ser så häftiga ut - nästan som rådjursklövar eller nåt.

    Och Tyra har rätt - det är slyvarning på ask! De kommer överallt, och om man inte passar sig och håller efter småskotten tar de snart över allting... Men snart är kanske löser det problemet sig själv eftersom askskottsjukan kommer att bli nästa stora trädsjukdom nu när almsjukan tagit kål på alla våra almar.

    SvaraRadera
  5. Häftiga bilder! Känner att jag skulle behöva titta lite närmare på våra träd.

    SvaraRadera
  6. Du rudis på träd..? Nä, nä.. Jag svalde då all fakta med hull & hår.
    Trevligt med dina lövträdsinlägg!
    Hälsningar från en som (nästan) bara ser tallar och granar i sin skog..
    /Kirsti

    SvaraRadera
  7. Kul bilder. Klart jag har en liten ask på mitt berg..

    SvaraRadera
  8. Asken är dessutom , jämte almen, rödlistad.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  9. Askskottsjukan är jag riktigt orolig för. De stora träden som finns på vår tomt är nästan bara askar. Och redan ser man hur vissa grenar är helt kala längst ut. Det skulle bli förfärligt ödsligt i min trädgård-för att inte tala i om alla parker och kyrkogårdar- utan dessa ståtliga träd.

    SvaraRadera
  10. Oj, när jag öppnade din blogg trodde först att översta bilden var klöven på ett rådjur. Så skönt att det var galet fel.

    Tack för en ny lektion i trädens värld :o)

    SvaraRadera
  11. Vad märkligt, jag tänkte på en hov när jag såg första bilden. Naturen bjuder på fantastiska former...

    ps. Tack för förtydligandet om "van", det var nog jag som var trögtänkt.

    SvaraRadera
  12. Fin studie!
    Den översta bilden associerade även jag till en get-klöv och kom att tänka på en liten episod som min kollega berättade.
    Hon har getter och de är väldigt nyfikna och en dag hade de placerat ut sin trädgårdshammock med plasttak. Till saken hör att dessa getter är ett klivande släkte och vill nå högre höjder och precis då hon tittar ut genom fönstret tar en av getterna sats och hoppar direkt på plasttaket och brakar igenom, ligger där hängandes med klövarna genom taket och får lov att vänta på undsättningen ...fniss
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  13. Knopparna var ju finfina! Jag anar att du inte alls är så grön när det gäller träd...!

    SvaraRadera
  14. Så himla intressant.. ask.. ja ja.. inte har jag sett såna hängen på hösten är nog lite blind på träd. Måste bli bättring nu när vi får en så fin kurs här på din blogg..Ha en skön fredag.. Moa

    SvaraRadera
  15. Ibland verkar mina kommentarer bara försvinna: Älskar Asken. Det var det första vi planaterade när vi flyttade hit. Är lite rädd för Asksjukan, hoppas den inte tar död på det mest heliga av alla träd.

    SvaraRadera