tisdag 12 maj 2009

Nu blommar eken

Nu blommar bergeken, Quercus petraea vid tomtgränsen. Har gått och väntat och väntat för jag var lite nyfiken på hur honblommorna ser ut. Eken är sambyggare, dvs han- och honblommor finns på samma träd. Har aldrig lagt märke till honblommorna förut, men så är de ju pyttesmå också! De finns i toppen på den här kvisten och är rosa och upprättstående. Eftersom de har så korta skaft bör det vara en Bergek det rör sig om, men det kan även vara en hybrid eftersom den lätt bildar hybrider med skogseken. Hanblommorna finns i hängena. Vet inte om de slagit ut eller om det är knoppar.


Bergekens honblommor.

Honblommor, igen!

Bok, Fagus sylvatica med fullt utslagna hanblommor (har ju bara visat hängena förut). Väldigt vackra där de hänger sida vid sida på de nästan horisontella nedre grenarna.


27 kommentarer:

  1. Du är verkligen påläst på han- och honblommor! Otroligt vackra bilder i skir vårgrönska och ger den rätta närstudien som man eljest inte ser.
    Ha det! /Bea

    SvaraRadera
  2. En fin lektion om bergeken och så fint fotat. Jag vet inte om jag sett den förut. Tänk så mycket man lär sig på bloggen. Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Nu har du snart fixat en fullständig katalog med våra vanligaste svenska träd och deras blomning. Har du möjligen en bok på gång?
    Bilderna är helt fantastiska, med det där blänket i de fräscha nyutslagna bladen. Effekter som trädgårdstidningsfotografer försöker fuska sig till med lömska knep som lackering och vattenspray och sånt...

    SvaraRadera
  4. Som vanligt toppenbilder och ännu en gång ny kunskap för mig. Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Fantastiska bilder och oerhört intressant med informationen!!

    SvaraRadera
  6. Tänk att man lär sig så mycket nytt via bloggen! Tack för en inspirerande och vacker lektion!
    Eva på väg i säng efter en köra-ärenden-i-det-oändliga-dag

    SvaraRadera
  7. Så vackert! Vet inte om jag ens tänkt på att ekar blommar. Får ut och leta ekar i veckan.

    SvaraRadera
  8. Farligt röda läppar där. Lustigt, jag har aldrig riktigt funderat på trädens knoppar, du håller på att göra mig riktigt lärd i ämnet!

    SvaraRadera
  9. Du är en mästare! Vilka konstverk Ruben Q...du skulle vara med i veckans ABC!

    Tyra

    SvaraRadera
  10. Det är något djurlikt över närbilderna. Ska verkligen ha ögonen öppna när min ek slår ut...men det lär dröja än. Är för övrigt stolt att den de senaste tre åren burit ekollon.

    SvaraRadera
  11. Vad roligt det är att läsa om alla träd hos dig.. blir ju som en riktigt trädkurs.. finns säkert något riktigt fint namn på det?. Ha det gott.. Monica

    SvaraRadera
  12. Hej på dej..Har gjort ett inlägg på Trädgårdsblogg om att samla upp adresser på alla som har en
    x-trablogg om uti fall att......
    Vet du någon....några har jag ju hittat....Behöver din hjälp
    Lägger in adresserna på TRÄDGÅRDSDAGBOK....
    PS Du finns där DS

    SvaraRadera
  13. Skicklig med kameran, det är du!
    Har aldrig brytt mig i att se efter på så nära håll.
    Bra att du visar oss.

    SvaraRadera
  14. Jodå Bea e med-men har du någon aning om var Christer vid Transjön finns........Maria

    SvaraRadera
  15. Alldeles härliga fantastiska bilder på trädblommor! Vanligtvis tänker man inte ens på att ekar har blommor!

    SvaraRadera
  16. Vilka otroligt underbara bilder! Då får oss verklgen att uppskatta det lilla i det stora.... Och himla bra för mig som ju pluggar träd just nu! =)
    /Helen

    SvaraRadera
  17. Vilka underbarabilder!! Dt blir vågen här också ursäkta att jag härmas.
    Honblommorna har jag aldrig sett.
    Skall leta efter namnlistan är för tillfället av med dem.
    Det är från fiskargränds i Lund.
    Jag återkommer men håll ut.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  18. Så fint att uppmärksamma trädblomning!Fiiiina bilder på ett kärt träd!/Anja

    SvaraRadera
  19. Läckert, vi har en ek som vårträd,
    enda träd maken förbjuder mej att röra..

    SvaraRadera
  20. KANONFINTA foton!
    Har faktiskt aldrig sett ekblommor förr... inte ens tänkt tanken att kika efter några!
    TACK för kanoninlägg!
    Linda

    SvaraRadera
  21. Jag måste ju erkänna, att trots vår stora Ek (och ekollon) så har jag inte tänkt på att den blommar... men då det finns ett antal bebisar i omgivningen, så skall jag ha koll på blomningen. Tack för info, alltid roligt att läsa en blogg, som förmedlar kunskap :)
    Åh - vad trist att läsa om Anne... jag som verkligen hade bestämt att i år!! men finns trädgården kvar, finns ju Anne´s "ande" kvar där. Tack för info där med :) Jag tror att mina Tagetes Linné är så snabba, för de har tagit vägen om vinkastet och frodats i värmen - attans vad fort det växer med ett växthus!! Spikklubban blommar snart! Och massor av växter väntar på att få komma ut men visst är det för tidigt? Blomstertobak, salvia och lite annat smått och gott :) Tovsippna har knopp och snart får jag se den blomma!! Ha det gott =)

    SvaraRadera
  22. Du är så nedrans bra Ruben! Kan du inte göra ett album med alla dina fina 'trädbilder'?

    Ha det gott i helgen/ Tyra

    SvaraRadera
  23. Vilka otroligt läckra bilder på ekens blommor! Men inte bara trevlig för ögat...alltid kul att komma in på din blogg och lära sig något nytt...

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  24. Vilka fina bilder du tar!!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  25. Hej igen!
    Skulle bara säga håll ut jag letar efter namnet på tulpanen.
    Den är urläcker och har fläkt ut sig ännu mera nu.
    Jag har lagt lappen någonstans för att veta säkert vad jag har den.
    Det är den ålderna jag är i just nu.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera