söndag 24 maj 2009

Tulpangodis

Får en tulpanknopp verkligen se ut hur som helst? Ja, om det rör sig om en papegoj må det väl ändå vara halvt tillåtet. Den ser nästan ut som sådant där gammaldags högglansigt godis. Kolla så finurligt den kurar ihop sig ....

'Flaming Parrot'

... och blir man sedan så här färggrann, ja då blir det nästan för mycket. Men, ändå måste jag ju medge, att den utstrålar en viss charm!

'Flaming Parrot', 'Apricot Parrot' och vita 'Tres Chic'

Nu har äntligen 'Carnaval de Nice' slagit ut även hos mig! Den verkar vara mångas favorit och har förekommit på en hel del bloggar under våren. Den förnekar sig inte i år heller! Tror faktiskt alla lökarna gav en blomma, trots att halva styrkan är inne på tredje säsongen.

'Carnaval de Nice'

19 kommentarer:

  1. Dina tulpaner påminner verkligen om gammaldags karameller, färggranna och läckra. De vita är egentligen nog så fina om inte finare. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Det kan man kalla ögongodis, men min favorit är fortfarande `Tres Chic´. Hur ljuvlig som helst.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Vilka godingar! Har, tack vare dig, kommit så långt till att skriva upp "lökar" på att göralistan inför hösten, ser så otroligt frestande ut.

    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera
  4. Smarriga - både bilderna och tulpanerna! Men jag tyckte nog att knoppen var allra läckrast...
    /Helen

    SvaraRadera
  5. Jag gillade polkagris tulpanerna bäst. Ser nästan ätbara ut tycker jag. Fick du namnet på min tulpan?
    Annars Green Wave.
    Wave passade ju bra eller hur?
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Jaaa gott gottigott gott!!!!
    UNDERBARA FOTO PÅ UNDERBARA TULPANER!
    Linda

    SvaraRadera
  7. Polkagrisar!!!
    Du är allt en riktig gottegris du.

    Bloggpost från Anja är helt underbart, med dessa bilder och grundliga beskrivningar. jaghar fått en liten Fransklocka av henne - hoppas den överlever,d els för att den är lite ovanlig medan framför allt för att den kommer från henne.

    Tulpanpapegojer, alla dessa tulpaner man kan inte får nog fast det börjar bli ont om plats - skall gräva upp en ny rabatt idag, för alla mina drunknade växter i andra rabatter som måste flyttas.
    Nu har vi bott två år här och det syns att trädgården trivs och börjar breda ut sig.
    jag har bla Vitmåra som sprider sig kraftigt men jag tog beslutet att i den rabatten får den helt enkelt dominera och så flyttar vi lite andra.

    BERG ek - den får jag allt ha på minnet, den borde ju bo här hos familjen Berg. Inte visste jag heller att den var samkönad, tack för den kunskapen.
    Vinbärsfuks har jag lärt mig i år, då jag fotade en och fick svar här via bloggen.
    Ha en skön vecka,

    /MB

    SvaraRadera
  8. Vilka läckerbitar. Vad härligt med bloggar från hela landet så att man kan få njuta av tulpanerna en gång till när de i princip är förbi här. Carneval de Nice ska jag nog skaffa igen - mina hamnade för skuggigt och tynade bort.
    Eva

    SvaraRadera
  9. Så vackert och vore jag tulpan skulle jag hålla om mig också som den översta bilden.

    SvaraRadera
  10. Hejsan, hittade hit från Med fingrarna i (j)orden.
    Vilka otroligt vackra foton du har här! Kommer tillbaka och tittat mer. :-)
    /I.

    SvaraRadera
  11. Ojoj, inte dåligt! Här har CdN-tulpanerna i princip blommat över (men de får stå kvar och fläka ut sig lite till), och nu är en beställning av andra tulpaner hos Botanicus på gång.

    SvaraRadera
  12. Mums! Vilka läckerbitar! Här har de flesta Tulpanerna redan blomat över, så nu får jag njuta av dina istället. Papegojornas ser så otroligt häftiga ut även innan de slagit ut. Såg du min bild på "monstert" som var en 'Black Parrot'?

    SvaraRadera
  13. Oj, det var många godingar på en gång!
    Jag hade nog lovat mig själv i höstas att inte utöka tulpanerna i rabatteran för jag gillar inte när de är i vägen för sommarblommorna :(
    men...så står man där med en näve (eller två) med lökar i alla fall :)
    Visst finns Dorothean med bland sådderna och lila Zinnian växer ngt enormt (en sort grodde inte) och jag borde nog plantera ut den snart, men det kan vara lite riskfyllt fortfarande.
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  14. OH! så läckra tulpaner och så vackra bilder. Det är godis för ögat. Den enda som fortfarande blommar hos mig är Black Hero och den har meterhöga stänglar som bara lägger sig.Kram Anita

    SvaraRadera
  15. Hittade just hit - underbara bilder, läsvärd blogg! Våra Carnaval de Nice verkar bara vilka blomma ordentligt vartannat år - och i år är vartannat. ;-) Stackarna hamnade dock just på matsalsbordet tillsammans med bergklint och lila syrener. Grymt gjort, men snyggt bukett. Bokmärkar din blogg och lovar bli en trogen läsare!

    SvaraRadera
  16. Mmm.. underbart godis. Vackra bilder. Humöret steg betydligt när jag såg dom. Var i behov av något trevligt efter promenaden för att kontrollera om vildsvinen hade ätit av åteln.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  17. Åh, så härligt med tulpaner!
    Jag har, tyvärr, pga rådjursproblem fått dra ner på tulpanplanterandet, fast nu har det varit lugnt på rådjursfronten ett tag, så kanske till hösten...
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  18. Helt underbara och det där med gammeldags godis stämmer på pricken, även om jag aldrig varit vidare förtjust i smaken på det där godiset ;-)

    SvaraRadera