söndag 10 maj 2009

Populärt värre!

Läste i dagens tidning att 'Fjärilsdjungeln' på Natural History Museum i London ser ut att bli en av vårens och sommarens mest populära utställningar. Man kan bland andra titta på 'Postmannen'. Den har fått sitt namn av att den varje morgon följer samma flygrutt från blomma till blomma. Själv blev jag glad åt en Vinbärsfuks som irrade omkring i min trädgård!

Vinbärsfuks, Polygonia c-album. Larvens främre tredjedel är rostbrun, bakre delen vit, undersidan rödaktig. Lever på nässlor mm. Var rädd om den!

17 kommentarer:

  1. Snyggt fångad fjäril och vacker dessutom! Har (vad jag minns) aldrig sett den, men skall hålla ögonen öppna i sommar :)
    Ha en bra dag! / bea

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bild! Jag älskar Fjärilar och försöker få in fler växter som de gillar i trädgården. Ha det bra idag / gittan

    SvaraRadera
  3. Lovar att jag ska vara rädd om Vinbärsfuksen, om jag råkar komma i närheten av den. Mycket fin bild. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Den här fjärilen har jag aldrig sett (vad jag vet) men den är vacker. När jag forskade lite inför min fjärilsrabatt på Norrviken upptäckte jag att man kan locka in så många som 230 olika arter i sin trädgård med rätt växtval! Jag känner nog igen på sin höjd 5 - får nog plugga lite mer.... =)
    /Helen

    SvaraRadera
  5. Jag är så in i norden imponerad över dina fina fjärilsbilder och ditt fjärliskunnande.
    Själv lyckas jag sällan fånga våra vackra fjärilar på bild. Kan kanske till viss mån bero på att det oftast kommer en flaxande hund i vägen som rör till det:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Underbart Ruben jag är djupt imponerad av dina bilder. Du har lagt ner ett faktastiskt jobb!

    Ha det bra min vän/ Tyra

    SvaraRadera
  7. I mitt paradis finns det godis åt alla :)

    SvaraRadera
  8. Mycket vacker bild, tänk så himla håriga de ser ut.... läckert. Ha det gott Monica

    SvaraRadera
  9. Jag har gått förbi fjärilsutställningen flera gånger under själva uppbyggnaden, men faktiskt aldrig kommit dit när det väl blev klart – nu fick jag ju en påminnelse! Fjärilshuset i Stockholm är annars en gammal favorit...

    SvaraRadera
  10. Gillar den där färgskalan fjärilen har,murriga samstämda och antagligen bra kamouflage för att överlevasina fiender.Fint fotat,så vackert..oj

    SvaraRadera
  11. Dina fjärilsbilder är underbara Ruben!/Anja

    SvaraRadera
  12. Då är det premiär för alla vackra fjärilsbilder här hos dig :) Så läcker bild! Jag tror inte jag har sett den du visar, å andra sidan så är jag dåligt på att titta efter..... måste lära mig att se det lilla ute i naturen :) Ha en bra måndag 8`)

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig bild och vacker fjäril. Jag har inte koll på fjärilar, kan bara de vanligaste, men har köpt mej en liten insektsbok som jag skall börja jaga runt med....

    SvaraRadera
  14. Underbar bild. Jag älskar verkligen fjärilar. Här uppe är utbudet inte så stort som hos dig, men jag väntar alltid ivrigt på den silverstreckade Pärlemorfjärilen. Den du!

    SvaraRadera
  15. Vilka fina bilder du har tagit, här finns mycket vackert att titta på.
    Första gången jag är in på din sida men jag kommer åter nu ska jag kika vidare hos dej.....
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  16. Det är lugnt Ruben, jag har nässlor i rabatten.
    Annika

    SvaraRadera
  17. Finns den uppe i Södra Norrlands
    kustland, tror du?

    SvaraRadera