tisdag 19 maj 2009

Bloggpost

Jag hade glömt bort att jag deltog i en utlottning av blomster på Anjas blogg så det var en glad överraskning när jag fick veta att jag var en av de lyckliga. Jag skulle till och med få önska vad jag ville ha. Hick!!!, Anja som har sådana finesser, vad skulle jag klara av att odla? Det fick bli en överraskning, jag överlät valet till Anja.

Paketet innehöll, inte bara en, inte 2, inte 3, utan 4 växter. Rena julafton, alltså! Ett stort och tungt paket. Inte undra på att Anja blev tvungen att skatta hela julfrimärksförrådet, och mer till.

Plantorna kom genast i jorden. Läste Anjas anvisningar noggrannt, men trots det så hamnade Primulan på fel plats, den verkade inte alls gilla solen, även om den bara nådde plantan under ett par timmar på dagen och är redan omplanterad. Stackars Primula!

Primulan där den till slut hamnade. Här är det bästa jag kan erbjuda för närvarande. Och mycket mindre sol här än på första stället. Den fick ett skydd mot rådjuren på direkten, här tar vi inga risker. (Till vänster ser vi Trollhasseln, vilkens blad först nu börjar springa ut. Den tyckte rådjuren var bra att vässa hornen på, ena stammen är helt avgnuggad på baksidan).

Efter regnet visar väl Primulan 'Captain Blood' inte upp sin allra vackraste sida, men ändå!! Vist ser den kry och rask ut! Och en härlig färg!

Saxifragan, vacker men svårfångad (på bild). Än en gång TACK, Anja. Jag ska sköta om de små telningarna på bästa sätt!

21 kommentarer:

  1. Ja, man kan lugnt säga att telingarna kom i rätta händer! Där ser man hur roligt det är att både ge o få:) Yo

    SvaraRadera
  2. Gratulerar!
    Vilken trevlig gåva.

    SvaraRadera
  3. Det ser alldeles toppen ut! Men, det är som jag skrev att det är först nästa år du får någon större glädje av dem! Primulan klarar visst sol, men som nyplanterad är man kanske lite kinkig...
    Roligt att du är nöjd!/Anja
    ps
    Kommer gärna på en fika någon härlig sommardag!
    ds

    SvaraRadera
  4. Grattis till vinsten! Växterna ser hur fina ut som helst. De kommer säkert att trivas hemma hos dig - jag är övertygad om att du pysslar om dem på bästa sätt.

    SvaraRadera
  5. Men så roligt.. GRATTIS.. och anja som har så himla mycket fint, så dina sorter är säkert sällsynta rariteter. Har aldrig sett en primula med så mörk och vacker blomma den är urläcker. Lilla saxifragans blommor är små små.. men så vackra. Tom flaska.. hick.. det var den inte från början, ville ju inte fresta nån.. Ha det/Moa

    SvaraRadera
  6. Stort grattis till din blomstervinst! Primulan är hur snygg som helst, undrar om den finns i handeln. Trevligt med en vy från din trädgård. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. VIlken tur du har, Anja har ett fatastiskt blomsterskafferi. Saxifragan är helt underbar, som en sagoblomma.

    SvaraRadera
  8. Förresten, om Chelasea: trender är det inget fel på – det var ingen ironi i det, men jag gillar att se saker och ting från olika vinklar! Och ett så stort evenemang som Chelsea ska väl tåla lite beska också. Är förresten själv väldigt förtjust i klippta buxbomsklot!

    Men jag börjar tro att jag gjort folk förskräckta...massor som läser men bara två som kommenterat (tack för din!)...Den motsträviga är i blåsväder.

    SvaraRadera
  9. Trevligt med bloggpost! Rena julafton hos dig, med tanke på julfrimärken och inte minst innehållet.
    Fiffig nätbur där i rabatten, förstår att den är för att skydda begärliga växter från glupska gäster.
    Ha en trevlig dag! /Bea

    SvaraRadera
  10. Det var inte dåligt- grattis! Primulafärgen var tjusig. Ha en skön långhelg.

    SvaraRadera
  11. Behör TIPS--Ska köpa TRÄD--har du lust att gå in på TRÄDGÅRDSDAGBOK och ge mej råd.....
    Maria

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar bloggvinst! Anja är alltbra rar. :) Trevlig Kristi himmelsfärds dag!

    SvaraRadera
  13. Vilken lycka att få ett paket med fina växter. primulan ser helt ljuvlig ut.

    SvaraRadera
  14. Lyckliga du, vilken härlig post.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  15. Lyckan måste vara fullkomlig!!
    Jag fick en eldkrasse av Anja när hon var på besök hos mig.
    Ha en trevlig helg
    annika

    SvaraRadera
  16. Hej o gomorron--Tack för tips--jag har två alternativ nu--ska se vilket jag kan få tag i--
    Maria

    SvaraRadera
  17. Grattis till vinsten. Hur klarar man planror med bloggpost.
    Fjärilarna har övergett mig. De flyger bara rätt igenom trädgården till grannen. Hoppas det blir bättre när lavendel och rudbeckiorna börjar blomma.LKram Anita

    SvaraRadera
  18. Hej Ruben!

    Nu har jag hittat tulpan namnet den heter Green Wave.
    Den blir bara helt underbar och fläker verkligen ut sig som om den skulle flyga iväg.

    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  19. Grattis till alla de vackra och spännande plantorna. Primulan ser så exotisk ut med den skarpa färgen.

    SvaraRadera
  20. Primulor är något speciellt, verkligen. Och hos dig står de ju dessutom säkert;)

    SvaraRadera
  21. Grattis! Vad kul att få så många växter.
    Nävan jag fick av dig förra året blommar. Den kallas nu Rubennävan.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera