måndag 11 maj 2009

Fantastisk goja!!

Nu börjar papegojtulpanerna att blomma så smått i krukan jag planterade i höstas. Det är två olika sorters papegojtulpaner som är planterade tillsammans med en vit tulpan. Ännu så länge är det bara den ena sorten papegoj som börjat öppna sig.

Tulipa gesneriana 'Apricot Parrot'

Till och med outslagen är den väldigt vacker!

Tulipa 'Tres Chic'

Här nedan har vi 'Carnaval de Nice' som ännu så länge är i knoppstadiet, med Kungsängsliljor i förgrunden. Hälften av tulpanlökarna har varit med om två blomningssäsonger, den andra hälften, en säsong. Men alla verkar komma igen i år. Det är väl inte dåligt för en tulpan!! De skyddas mot rådjuren av en nätkub (med 10x10 cm stora maskor).

20 kommentarer:

  1. Åhh.. vilka vackra tulpaner du har.. gojorna är för läckra ska bli väldigt spännande för mina som har sin första säsong hos mig, Carnaval de Nice är en ljuvlig tulpan och ditt nät är ju riktigt fiffigt och ser fint ut också på bilden.. ha det gott Monica

    SvaraRadera
  2. Mmm... jag älskar dessa gojor! Satte en påse 'Black Parrot' och en namnlös orange/grön i hinkar innan jul (pga. glömska) De blommade så vackert för en tid sedan. Tänker plantera den svarta tillsammans med de vita White Triumphator vilken påminner mycket om den vita du visar. Lyckos dig som fortfarande får njuta av Frittelarier! Ha det gott / gittan

    SvaraRadera
  3. Snyggt att kombinera de ganska grälla papegojorna med svalt och neutralt vita – älskar den typen av vita, de har så elegant form. Jag lider med så många svenska trädgårdsbloggare som om och om igen får sina tulpaner uppätna av rådjur. Jag förstår att du satt dina i bur!

    SvaraRadera
  4. Den vita Tulipa Tres Chick´var hur vacker som helst.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  5. Otroligt fina tulpaner! Jag är väldans förtjust i just papegojtulpaner och funderar på att plantera i kruka som du gjort, ställa dem i vinkastet (grammatik?), då kan jag säkert få behålla knopparna ifred. Nätbehållare är inte dumt heller, får klura på det med 8`)

    SvaraRadera
  6. Tulpaner i bur, vilken fiffig lösning! Eller handlar det om desperation? Undrar en som brukar komma på för sent varje år att det är dags att skydda tulpanerna.
    Och då blir det som det blir.
    Jag har EN papegojtulpan och väntar med spänning på att den ska visa färg-har ingen aning om hur den ser ut.
    Det finns en viss poäng ändå med att ha kort minne, livet blir mer spännande så...

    SvaraRadera
  7. Super fina allihopa och fina färger har du fått fram. Tycker att du är duktig med kameran.
    Tack för tipset skall testa så att det funkar bättre.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  8. Underbar tulpan! Har själv någon liknande på kommande, men ännu har inte våren kommit riktigt så långt på ängesö! Jag är väldigt svag för kungsängsliljor, och kombinerat i två färger var verkligen snyggt!

    SvaraRadera
  9. Din 'Apricot Parrot' är helt i min smak. Får lägga namnet på minne.

    SvaraRadera
  10. Ruben, hur är det nu`?
    Skall dessa parrot stå tillsammans med vanliga tulpaner`
    Har i bakhuvudet något om virus.

    SvaraRadera
  11. Härliga tulpaner. Jag tycker den vita liljeblommande är snyggast.
    Eva

    SvaraRadera
  12. Älskar Knugsängsliljan,alltid gjort.Du tar väldigt fina bilder.

    SvaraRadera
  13. Åh! Kungsängsliljor! Jag såg dem i helgen i gräset i Klosterparken i Enköping. Så vansinnigt vackert!
    Annars måste jag säga att Tulipa 'Tres Chic' var en riktig snygging!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Vilka snygga kombinationer, måste komma ihåg att sätta lökar i krukor i höst. Vackra bilder! Älskar pappegojtulpaner och kungsängsliljor.

    Så fint!
    Ingela

    SvaraRadera
  15. Åhh...så vackert! Njuter :)
    Jag skall definitivt pröva på tulpan-krukor till en ny säsong.
    Ha en trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  16. Äntligen får jag väl säga, för dina tulpaner har jag ju väntat på med spänning och hur underbara var dom inte! Helt ljuvliga, både papegojan och den vita liljebl.

    SvaraRadera
  17. Oj, vilka tjusiga tulpaner! Det kan kanske bli något att ha i minnet till hösten. :-)

    SvaraRadera
  18. Så Christer e på plats-Tack för hjälpen...Ha det..Maria

    SvaraRadera
  19. Ser att du också har Apricot Parrot, en säregen papegoja. Om du tittar på min Fotoblogg kan du se mina i tre olika stadier. Det senaste ger intryck av en helt annan blomma än en tulpan. En jätte som breder ut sig. Faschinerande!

    SvaraRadera