fredag 8 maj 2009

Gissningslek

Så här på fredagseftermiddagen och kvällen tänkte jag att det kunde vara lite kul med en gissningslek. Vad är detta?

Här kommer ytterligare en bild så blir det lite lättare! Det är vintergäck i bakgrunden, därav kan man lista sig till ungefärlig storlek på denna växt.

Svaret kommer i morgon (som en uppdatering av detta inlägg). Lycka till! Tvärr vinner man ingenting annat än ära och berömmelse om man svarar rätt.

UPPDATERING: Vad duktiga ni är! Jag fick den här växten av min bror i fjol, så jag har aldrig sett den springa ut tidigare, så jag trodde det skulle vara jättesvårt! Jag hade aldrig kunnat gissa rätt. Jag fick bara namnet Rams, eller möjligen kunde det vara Storrams. Det är allt jag vet. Men alla som gissat på någon form av rams tycker jag ska ha stor ära, ni är väldigt duktiga!!! Tack alla! /Ruben

13 kommentarer:

  1. Gissar på Storrams/ Polyganatum multiflorum.
    Trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  2. Iris var det första jag kom att tänka på. :)
    Ha en skön helg!
    Ronja :)

    SvaraRadera
  3. Getrams eller storrams, vet inte,
    vilken jag har på mitt berg, gillar den.

    SvaraRadera
  4. Sån här: http://www.flickr.com/photos/funderagront/2490692890/in/set-72157600763378855/
    Alltså jätterams - Polygonatum multiflorum - är även mitt svar. De är roliga så här på våren tycker jag.
    Ha det gott!
    Nanna

    SvaraRadera
  5. Måste kolla min rams imorrn. Är det verkligen det? En liten variant kanske?

    SvaraRadera
  6. Haha. Ja, någon rams är det ju förstås. :)

    SvaraRadera
  7. Jätterams, så snygg, har den svävandes över rödbldig alunrot. Älskar dom små grönvita klockorna på försommaren. Kollade mina ikväll, bara små knoppar som brutit sig igenom jordskorpan.

    Trevlig helg!
    Ingela

    SvaraRadera
  8. En av mina favoriter tror jag att det är. Borde läst vad de andra skrivit men jag tror det är jätterams. Jag har vita tupaner emellan min rams fast iår var det bara 2 kvar.
    Jag blir alltid glad för vågen det vet du. Du är en sådan uppmuntrande härlig bloggare så det är inte sant. Fina bilder och alltid något intressatn bjuder du på.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Getrams är mitt lilla tips. Garderar med storrams. Ordentlig kraft i dem just nu!

    SvaraRadera
  10. Jo, jag ser jag är lite sen men jag visste vilken det var då jag har den i trädgården.
    Skillnaden mellan stor rams och vanlig rams är antalet blommor i varje knippe - så håll ögonen öppna när den slår ut.

    Förr i tiden "hamlade" man ask och djuren åt. Så jag lärde mig detta träd där har klövar som knoppar.

    Önskar dig en underbar helg och vecka. Och hoppas du hittar Ruben clematisen.

    /MB

    SvaraRadera
  11. jag läste på, för jag säger getrams om min:

    "Getrams liknar storrams. De två arterna kan korsa sig med varandra och den uppkomna hybriden kallas jätterams"

    SvaraRadera
  12. Gissar på Rams,inte tittat i facit..jag lovar!:)

    SvaraRadera
  13. Rams är väldigt fint, har ett gäng i rabatten, jag har stulit den någonstans för länge sedan!
    Växthusmadam

    SvaraRadera