torsdag 28 maj 2009

Kastanj, lönn och alm

Jag fortsätter med min lilla serie om träd. Måste säga, att jag blivit mycket säkrare på träd sedan jag började titta lite noggrannare på dem. Det är faktiskt riktigt spännande! Under våra promenader ägnas föga intresse till mötande, nej det är träden som upptar allt intresse. Titta där har vi en alm ... och där, det måste väl vara en lind? Folk undrar väl, vad det är för ena konstiga människor som går fram till ett träd, vrider och vänder på blad och studerar så in i norden.

Hästkastanj, Aesculus hippocastanum har väl aldrig blommat så rikligt som i år? Åtminstone här är de formligen översållade med upprättstående "sockertoppar".

Hästkastanjens blommor kan ha lite olika nyanser, men den här ser ju lika ljuvlig ut som ett sommarmoln. Ett vackertvädersmoln, så klart. Blommorna är tvåkönade.

Lönn, Acer platanoides, har blommat färdigt nu och nu ser man frukterna som ännu så länge inte släppt sitt fäste och dalat i spiral till marken.

Frukterna, eller som man kallar dem ibland "näsorna" kan ha lite olika nyanser. Som barn klöv man dem försiktigt och "limmade fast" dem på sin egen näsa. Det tyckte man var kul på den tiden, ack ja ....

Här har vi lönnfrukerna igen, men dessa har fått en annan kulör.

Jag avslutar med Alm, Ulmus glabra. Det går fortfarande lite trögt med att lära sig de latinska namnen, men Ulmus glabra borde jag ju kunna komma ihåg. De orden har en särskild, lite rolig klang, tycker jag.

Almens frukter har ännu, på vissa träd, en härlig cremefärg, men på de flesta träd börjar de nu dra mot brunt. Riktigt dekorativa, om jag får säga det själv!

22 kommentarer:

  1. Jo du--jag håller med dig--det blir nog så att man tittar lite x-tra nu när man e på träjakt--ska googlarunt på dina förslag innan jag bestämmer mej--det ska ju stå där i "mannaminne"....Maria

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder och ljuvliga träd. Jag älskar träd!
    Visste du att man kan ta almens frukter och använda i sallad? De har en lätt nötig smak.

    Blommar inte oxeln nu förresten?

    Hälsnlingar
    Ronja

    SvaraRadera
  3. Hej igen Ruben! Smyger in med ett litet svar på din fråga i min blogg. Flera jobb är utspridda över stan, men mitt jobb har tyvärr placering på huvudkontoret. :(

    SvaraRadera
  4. Träd är det bästa som finns. Egentligen konstigt att folk inte kan mer om och är mer intresserade av träd med tanke på hur omgivna vi är av dem... Almens frukter är för övrigt otroligt vackra innan de börjat mogna - som små gröna fyllda rosor! Man får passa på att titta ordentligt nu, innan almsjukan skövlat dem alla... :-(

    SvaraRadera
  5. Är inte almbladen väldigt sräva och dom sluter inte tätt på bladskaftet på båda sitter på samma ställe eller?

    Dessa kände jag till. Men är det en annan kastanj man äter det skall i alla fall finnas en sort till i Sverige.

    Läste hos den Motsträviga trädgården " Bergenia har jag aldrig tyckt särskilt mycket om, trots att vi har den själva - dock i utkanten av tomten."
    Håller med dig till punkt och pricka!!!
    /MB

    SvaraRadera
  6. Visst har du och Arboarkticum helt rätt – vi borde titta mycket mer på träd, så många som vi har omkring oss. Tack för lektionerna, jag lär mig något varje gång. Här i England heter förresten hästkastanjen precis samma sak (för ovanlighetens skull), Horse Chestnut. Vad hästar har med dem att göra begriper jag inte, vet du?

    SvaraRadera
  7. Namnet hästkastanj: Den här förklaringen har vi hört - men som vanligt med namn är det svårt att veta vad som är myt och vad som är sanning.

    Hästkastanjer innehåller ett ämne som gör den oätlig för människor, men hästar och (om vi minns rätt) hjortdjur klarar att bryta ner ämnet och kan alltså äta av hästkastanjens frukter.

    SvaraRadera
  8. Googlade och fann detta:

    Bensår
    ...
    Det finns 17 randomiserade studier, varav sex är av god vetenskaplig kvalitet på att använda kapslar med hästkastanjextrakt. Hästkastanj är en direkt översättning av det latinska artnamnet – Aesculus hippocastanum- som i sin tur kommer av att turkarna gav trädets frön åt hästar som led av hosta. Hästkastanjen är inte alls släkt med den äkta kastanjen. I studierna framkommer en klar och tydlig minskning av bensmärtor, svullnad, omkrets av benet och klåda.
    ...
    Det finns alltså bra vetenskapligt underlag för att behandling med hästkastanjextrakt har effekt vid kroniska venösa bensår.

    Finns att läsa här:
    http://www.doktorn.com/story.asp?storyID=1634

    Men har även hittat andra förklaringar.

    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Underbart med träd, min hästkastanj är bara 30 cm, men lönnen har visat sin höstfägring, alm har vi inte på vårt berg, ännu.

    SvaraRadera
  10. Kul med trädkunskap. Ulmus glabra finns som U i Majas alfabet som jag kört mycket med min dotter så det kan jag! Tyvärr har vi nästan inga almar kvar i Skåne pga almsjukan.
    Läcker närbild på hästkastanjblomman (långt ord!)
    Eva

    SvaraRadera
  11. Nu satte du verkligen igång nått i mitt huvud-var inne o kollade på andres att bygga ett TRÄD-ja varför inte--kanske av ett gammalt solparasoll med Bokharabinda i--eller murgröna eller eller eller
    Tack snälla du för att du triggade igång en tanke som verkligen kan bli rolig att förverkliga....
    Maria fortfarande TRÄDlös

    SvaraRadera
  12. Vilka färger det är när man får se hästkastanjens blommor. Jag håller med att man borde ägna sig åt träden. Det kan va svårt ibland att artbestämma. Jag kan inget om det där men nu får jag en lektion av dig. Hittade ialla fall en bokgren som hade fallit ner på marken där det satt bokollon på och det hade jag inte tänkt på förut.Den fick följa med hem. Kram Anita

    SvaraRadera
  13. Så du vandrar omkring med näsan i vädret nu för tiden.. blicken uppe bland molnen och bland alla träd därunder.. :)
    Tack för ytterligare ett mycket fint, "träigt" inlägg!
    Och ha en trevlig helg!
    /Kirsti

    SvaraRadera
  14. Hästkastanjens blomma är fantastiskt fin - som dina bilder!

    SvaraRadera
  15. Vet ingen som tar så vackra bilder på växter som du! Gör en fotobok!

    SvaraRadera
  16. Du inspirerar verkligen med dina trädrundor! Nästa vår kanske jag tar efter dig. (Lönnäsorna är för övrigt fortfarande roliga! :-) )

    SvaraRadera
  17. Spännande det där med Hästkastanjen. Ska rekommendera det till min före detta svärfar som lider av just bensår.

    SvaraRadera
  18. Vilken fin träd-studie och Hästkastanjens blommor i närbild var suverän med ljuvlig små blommor.

    Fniss...visst har även jag limmat "näsorna", tänk hur lite som kunde roa på den tiden ;)

    PS Har uppdaterat med Klockvivans latinska namn på min sida.

    Ha en bra dag! / Bea

    SvaraRadera
  19. Vet du om det är alm som luktar så gott? Ibland när man är ute och går kommer det helt fantastiska doftpuffar från träd, jag undrar om det är almen.....
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  20. Beautiful Stately Horse Chestnut ...Aesculus hippocastanum ... they are so lovely in your photos and along the street in nearby towns. Lovely to see the Norway Maple seeds too!

    SvaraRadera
  21. Kul med Mandelman och almsalladen!
    De är goda att äta på en och en.
    Återigen vackra talande bilder!

    SvaraRadera