fredag 29 oktober 2010

Balinesiska trädgården

Balinesiska trädgården ute i Gärten der Welt utanför Berlin finns inuti ett växthus. Då får man det rätta klimatet så att växterna trivs. Dessutom kan man hålla en högre luftfuktighet och det första som mötte en var en liten pust av dimma (eller hur man nu ska uttrycka det). Designen av trädgården baseras på exempel från Bali.



En balinesisk trädgård är ingen trädgård i vanlig mening, man odlar endast medicinalväxter, grönsaker, kryddor och växter som ger skugga. Allt det andra har man gratis runt knuten, det vill säga en tät vegetation - som i denna trädgård symboliseras av växter runt murarna. Detta har jag läst på efter att jag besökt trädgården, jag måste erkänna, att jag ganska ovetande bara gick runt och beundrade växternas samspel med tegelmurarna.



Att lära känna andra kulturers trädgårdar ger en inblick i deras tänkande och livsstil. På så sätt kan trädgården ge en djupare förståelse för andra kulturer, och det är ju inte illa! Trädgården kan bli något så stort som något som förenar människor!




I ett särskilt rum som ligger på en något högre nivå än övriga rum har vi 'husaltaret', fast det är ett helt rum. Här offrar man till de tre viktigaste hinduiska gudarna: Brahma, Vishnu och Shiva – eller till någon annan. I detta rum finns de blå tornen och de är de enda bilder jag har därifrån.


Vatten i en annars tom kruka kan vara vackert, liksom det mjuka basttaket som samspelar så fint med teglet.


Detta som växer så frodigt både på golv och vägg är en sorts ficus, om jag kommer ihåg rätt!


Detta vatten skall väl mera representera landskapet runt bebyggelsen och ska inte ses som något som förekommer i balinesiska trädgårdar.

Detta inlägg publicerades första gången i september 2008 på min gamla blogg.

1 kommentar: