onsdag 25 augusti 2010

Ännu en Thalictrum

Denna Thalictrum har ett riktigt mörkt bladverk och bör tillhöra aklejrutorna. Jag har fått fröer, och den var namngiven som en Thalictrum sibiricum, men att det verkligen är en sådan kan jag inte garantera. De sibiricum jag lyckats hitta på nätet har inte riktigt detta mörka bladverk. Visserligen är det som allra mörkast på våren och ljusnar sedan litet, men den stämmer ändå inte med bilderna. Det har tagit några år för den att komma i blom, höjden är ungefär en meter. Den pryder verkligen sin plats. Bilden är från i våras, den har blommat över för länge sedan.


Eventuellt en Thalictrum sibiricum fotad så man ser det mörka bladverket.

12 kommentarer:

  1. Åh, Ruben de är ju vackra allihop dina Tahlictrum, har inte haft tid att titta på ett tag. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  2. Helt underbara, skira, romantiska! Som sagt, hos dig inser man vad man alltid saknat utan att veta om det:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Väldigt snygg den också... speciellt med det mörka bladverket.....

    Tyckte också att den gröna zinnian jag har liknar den du visat på bild någon gång... Och de ÄR väldigt lika, skulle nästa tro att det är samma, men min heter 'Green Apple'.....

    Tror jag glömde säga det i förra kommentaren: fantastiskt vackra bilder på dina rutor... speciellt den där med biet i....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  4. Häftig med det mörka bladverket, men violrutan är stiligare än aklejrutan, tycker jag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar mörka blad...så om jag var tvingad att välja en av de du visade igår och dagens skulle jag välja dagens ;)
    Skönt att jag inte måste.....

    SvaraRadera
  6. Så läckra allihopa men den här vinner om jag får välja! Går de att fröså?
    Karin

    SvaraRadera
  7. Får man säga som man tänker!? IO sånt fall så blir det bara; "skitsnygg" ruta!!!

    SvaraRadera
  8. Jag är också otroligt svag för kombinationen mörka blad och gräddvita blommor, gärna med en strykning av rosa eller burgundy... det är så romantiskt men samtidigt stiligt med just den typen av färgkombinationer. Väldigt vackert med dina Thalictrums!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar alla och kan inte välja ut en de är så skira. Svåra att fota men du klarar det bra.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Vilken vacker samling rutor du har!

    Go´kväll,

    Rebecca

    SvaraRadera