tisdag 31 augusti 2010

Frösådda dahlior

Läste en intressant artikel i senaste numret av Hemträdgården. Den handlade om att fröså dahlior och var skriven av dahliagurun Marie Ohlson. Hon har till och med lyckats erhålla första pris för en av sina frösådda dahlior, och detta i dahlialandet framför andra, USA, inte illa!

Man kan läsa om det spännande i att så dahlior, man vet aldrig riktigt hur avkomman kommer att se ut! Och det krävs ett stort antal sådder, innan man hittar sin perfekta dahlia. De som blir riktigt fina sparar man förstås rotknölarna på, och planterar i sina rabatter år efter år.


Bakom jätteverbenan skymtar några av mina frösådda dahlior.

I artikeln, fick man även veta, att en frösådd dahlia oftast inte visar sitt "rätta jag" förrän år två. De som kan förefalla perfekta år ett, kan mycket väl ändra utseende en aning år två. Jag måste väl ha nybörjartur, för den dahlia jag visar nedan är inne på sitt andra år, och jag tycker den är hur fin som helst!!!


Min älsklingsdahlia på väg att slå ut. Jag tycker verkligen om färgen, kanske inte så unik, men visst känns det extra roligt när man själv börjat med ett litet frö!


Och så här ser den ut helt utslagen. Jag har även en annan dahlia som är väldigt lik denna, och lika perfekt, skillnaden är, att den har ett gult "öga".


Denna frösådda dahlia, är faktiskt inne på år tre. Inte riktigt perfekt, men jag gillar färgen!

8 kommentarer:

  1. Dina Dahlior är vackra både i färg och form. Lyckan över den egna insatsen och blomningen, är säkert större än den absolut rätta nyansen :)
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Du är så duktig att fröså dina blommor. På trädgårdsfesten på Sofiero var dahlian i fokus. Marie Ohlson var där och svarade på frågor. Tyvärr så kom vi slutet så jag hörde inte så mycket av vad hon sa. Sofiero har ju massor av olika Dahlior. Sköt om dem väl och dig själv. Anita

    SvaraRadera
  3. Jaha - och vad är det för fel på färgen på din älsklingsdahlia!? Jag tyckte den var jättesnygg. Även den orange var snygg även om den inte hade lika snygg form som den första.

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder du har tagit Ruben! Den första är som en dröm!
    Dina dalior ser alldeles underbara ut och visst är det så att de "egentillverkade" är extra fina (fast färgen på den där mjukt röda ÄR bedårande oavsett hur den har kommit till!)/Anja

    SvaraRadera
  5. Undrar om jag nånsin kommer att gilla dahlior, man kan inte älska alla blommor...

    SvaraRadera
  6. Visst är det spännande att så dahlior! Det är andra året som jag frösått dahlior och sen lyckades jag övervintra förra årets knölar av sådda dahlior så finns det en hel del dahlior i min trädgård :)
    Fina bilder på dina fina dahlior!

    SvaraRadera
  7. Måste försöka mig på att ta fröer ifrån mina dahlior som blommar nu. Jag har en som är inne på andra året. Riktigt fin tycker jag. Färgen är underbar på din! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  8. Helt fantastiskt underbar Dahlia, den corallfärgade. Helt underbar! Dahlia är min favoritblomma from i år och jag längtar tills jag kan sätta igång i min egen trädgård.

    En fråga jag har är hur man tar frön från blommor?! hittar ingen info om vart man tar dem ifrån.

    Jättefina bilder du har också. Är det dina egentagna?
    Sandy på www.coralle.com

    SvaraRadera