måndag 23 augusti 2010

Elin - den rätta!

Här kommer äntligen några bilder på Thalictrum 'Elin'. Och den här gången kan jag lämna en viss garanti på att det verkligen är Elin. Jag har skrivit om min kära Elin förut och så småningom upptäckte jag att jag gjort en miss! Den jag presenterade som Elin var i själva verket Thalictrum aquilegiifolium 'Alba'. Nåja, den är verkligen vacker den också, faktiskt fullt i klass med Elin. Men, jag var tvungen att gå och införskaffa en äkta Elin så jag kunde jämföra och rätta till mitt misstag.


..... först tänkte jag; vad är nu detta? Har jag fått en halväkta Elin?


Jag hade en minnesbild av att ståndarna var mycket mer utpräglade på de Elin jag sett!


MEN, det tog några modiga veckor innan den äntligen visade upp sig i all sin prakt!! Puh!!! Jag hade en äkta Elin!!!! Den är helt fantastisk, och får den bara några år på sig kommer den att bli finare och finare och stå som en sky ovan övriga växter i rabatten. Den har redan uppnått en aktningsvärd höjd av två meter, men med lite fler grenar kommer hon att bli riktigt praktfull!

13 kommentarer:

  1. Hihi.... grönska som grönska.... lätt att blanda ihop... tycker det är nog svårt ibland att veta var man har sina snyggingar... på våren alltså... innan allt kan identifieras igen efter vinterns glömska... :-)

    Elin ÄR vacker!!! Förstår att du diggar denna brutta!!!

    Du är snäll du Ruben... tack för dina goa hälsning....
    Ha en fin vecka!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Oj, så graciös och vacker hon är din Elin!
    Förstår att det är en och annan vacker dröm med henne i rabatterna ;)
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  3. Ojojoj! Det där ser precis ut som nåt jag har vid verandan... Köpte två nu i somras och de har dragit iväg över 2 meter!!! Så där fluffiga spetsvarelser. Har tagit några foton, får visa framöver. Mina har mörka blad och stammen är mörkt lila, intill svartaktig. Blommorna ser ut som dina på bilden. Riktigt härliga varelser och stoooora!

    SvaraRadera
  4. Elin hon är vacker...verkligen. Hur pass tålig är hon månne, Elin..jag menar fryser hon här uppe i "norr"???

    SvaraRadera
  5. Drömmen om Elin.... Vill ha! =)
    Hon är verkligen jättefin!
    /Helen

    SvaraRadera
  6. Jag vill också ha en äkta elin..
    Tack för senast ännu en gång.
    Annika

    SvaraRadera
  7. Oavsett namn är den väldigt vacker, men skönt att du nu är säker på din sak:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Förstår att du är glad för din Elin, hon är underbar!

    SvaraRadera
  9. Jaha, då växer min "vill-ha-lista" nu igen, jag som var så glad att kunna stryker flera önskeplantor från listan när jag hittade de i plantskolan ;O) ELIN, vilken rar skönhet. Ska fråga Google och Wikipedia lite om den och sedan leta vidare. Ha en underbar dag.
    Petra B.

    SvaraRadera
  10. "Rutorna" är härliga växter och namnsorten ser ju väldans intressant ut. själv har jag bara den "vanliga" aklejrutan samt en svavelruta (har blekt svavelgula blommor och växer bra bland stena och grus).

    SvaraRadera
  11. Tänk att jag lyckats missa hela denna familj av fantastiska rutor. Har en del att läsa på under vintern;)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  12. Den är ljuvlig, tur att det var den rätta. MB

    SvaraRadera