fredag 27 augusti 2010

Kolla liljan!

Liljebaggarna har ännu inte gått i vila, nej de är fortfarande i farten, och det är en god idé att kolla sina liljor. Och då ska man särskilt titta efter bajsliknande anhopningar på bladens undersida. Där är nämligen värmestugan för nya små goa liljebaggar, och det är ju bra att försöka begränsa antalet så mycket som möjligt. Tycker man det är äckligt, kan man ta med sig en fuktad trasa ut och omfamna liljans stam nerifrån och dra handen uppåt. Då borde man få med sig det mesta. Anne Just, Haven i Hune eller Annes trädgård, som programmet hette i Sverige, brukade såpa in ett par gamla vantar innan hon utförde tricket!! Lycka till!

När jag nu är inne på skadegörare, vill jag rekommendera ett besök på Slottsträdgårdsmästarens blogg, där man kan läsa om stekelangrepp på nävor!!! Länk HÄR!

18 kommentarer:

  1. Jag har första gången i år hamnat ut för de vackra med trista baggarna! Men det lustiga är att hos mig har de koncentrerat sig på vitlöken!! Alltså de tycks vara små italienare de jäklarna!! Få se vad som händer i nästa år nu när de kommit så att säga i gång. Men ett som är säkert vitlök skall jag ha, för då går de åtminstone på dem i stället för på mina vackra liljor!!! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  2. Tur att de inte äter blommorna i alla fall.... Det får man vara myyyycket tacksam för.... Smart det där med trasan...... Det bör spara lite tid istället för att vända på varje blad...... Jag brukar mest jaga baggarna på våren.... Men brukar kanske heller inte se dem så mycket så här sent på säsongen... Dom måste gilla dina liljor myyyycket av bilden att döma..... :-)

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Men så trist! Jag har inte sett några nu på ett tag men får nog kolla upp dom ordentligt här också!
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  4. Usch och fy för liljebaggar. Har hittat 5 baggar för första gången nu i sommar. Smart det där med såpad vante :=)

    SvaraRadera
  5. Har inte många liljor och har tidigare inte haft många liljebaggar men i sommar har det varit många och jag har fått syn på det äckliga "bajset" som jag tagit bort, fy...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Precis så ser mina också ut.
    Inte kul fast just nu har jag gett upp.
    Lycka till själv med Annes trick.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  7. Usch och fyj!
    Jag fick ett recept mot de jäklarna av en trädgårdsvän: Mosa en provadopinne till fint pulver och blanda med en liter vatten. Bespruta. Tydligen väldigt effektivt. Det tänker jag prova..../Anja

    SvaraRadera
  8. Usch och fy för alla skadegörare.....lät bra att ha vantar på sig ;)

    SvaraRadera
  9. Inte det minsta skojigt med Liljebaggen, men till all lycka slapp jag den i år av ngn anledning.
    Kanske var det min chilipeppar som hjälpte?
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  10. Urk.. om det är några larvet jag ogillar så är det liljebaggarnas slemmiga avkommor.. i år väljer jag att vända andra kinden till så jag slipper se eländet.. tiden har inte liksom räckt till för att vara en jägare i trädgården.. ha det gott/moa

    SvaraRadera
  11. du har glömt ta bort de där bajskorvarna under bladen..

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset med den såpade handsken, lät lite trevligare än att plocka de äckliga kräken för hand/Titti

    SvaraRadera
  13. Usch! Dom små "bajskorvarna" är betydligt äckligare än dom vackra baggarna. Som tur är har jag inte haft några liljebaggar här, men i Stockholm......
    Tack för länken till Slottsträdgårdsmästgaren. Där hittade jag ett mycket intressant inlägg om solhattar - min nya passion!

    SvaraRadera
  14. Ett annat tips ska vara att köpa myrpulver, t ex myr effekt (inte lika giftigt som myrr) och spä ut det med extra mycket vatten och därefter vattna kring plantorna tidigt på våren.
    Har inte provat själv men är sugen på höga vita liljor så då måste man kanske göra något.
    Eva

    SvaraRadera
  15. Det var inte bara solhattar som var av inresse på Slottsträdgårdsmästarens blogg. Ett inlägg om nävor och efterföljande diskussion om "skillnaden" mellan två namnsorter gjorde att jag var tvungen att börja undersöka dessa själv. Mycket intressant! Återigen, tack för länken!!

    SvaraRadera
  16. Jag är tacksam för tipset,
    ligger i ständig kamp med Rödingarna och deras äckliga bajs.

    SvaraRadera
  17. Ja hu så mycket liljebaggar det varit i år. Jag drar med toapapper längs bladen för att få bort "bajset". Men liljorna har ändå blommat ovanligt mycket i år. Men så har jag jagat baggar mest varje dag. Jag ger inte upp. Liljor måste jag ha.

    SvaraRadera
  18. Bra trick, men hualigen vad äckligt!!! Tur att det finns så många bra knep för jag vill verkligen prova att odla liljor igen!

    Apropå kulle på vår grönyta deklarerade monsieur C att "i så fall ska den heta Rubens kulle!" Och då fyllde madame C på med att "ja, och så fyller vi kullen med alla blommor vi inte visste fanns, förrän vi började läsa Rubens rabatter!"

    Ha det gott:)
    Charlotta

    SvaraRadera