onsdag 11 augusti 2010

Eternal love



I år har jag provat att så eterneller för första gången. Jag har alltid tyckt, att eterneller låter ganska trist, det är inte sådant man har i rabatterna, utan det är sådant som odlas för självplock och som man binder något av och hänger upp. Nu finns det antagligen hur många sorters eterneller som helst, så jag var tvungen att ta uppslagsboken till hjälp. "Eterneller kallas örter med blommor eller blomställningar, som i torkat tillstånd behåller form och färg under lång tid" Det kan vara olika gräs, ljung och korgblommiga växter.

Jag har faktiskt blivit väldigt positivt överraskad, det finns många bra egenskaper hos eterneller. De har en väldigt lång blomningstid, blommorna varierar under dygnet (under natten och den litet mörkare delen av dagen är blommorna slutna som kulor), den håller sig på plats och är alltså idealisk som kantväxt, nya blommor kommer hela tiden och sticker upp ovanför och täcker de gamla utblommade.


Jag tog fröer HÄR, och det var av den vita varianten, men den är inte fröäkta, utan fröerna gav flera färger och en av dem hade en annan karaktär än de övriga.


Den här blekgula tycker jag är den allra vackraste.

11 kommentarer:

  1. Visst kan eterneller var jättesnygga, brukar köpa en del som sommarblommor ibland! Och dina var ju exceptionellt vackra måste jag säga.

    SvaraRadera
  2. Det ser vackert ut. Har nog funderat som du tidigare.
    Karin

    SvaraRadera
  3. Så vackra de är. Jag har haft en sort som jag köpt färdig på torget ett par somrar. Vet inte egentligen vad den heter på svenska, men direkt översatt ifrån finskan så blir det halmblomma. Den har jag tyckt bra om, och den har just de egenskaper som du påtalar. Dina är dock betydligt vackrare än den. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  4. fina!
    har de rosa i år men de har stått för torrt, det har inte blivit så mycket av dem tyvärr, men när jag ser dian får jag lust att försöka igen nästa år.
    Sophia

    SvaraRadera
  5. odlade dem flitigt i början på 90 talet, men sedan blev det ju hopplöst omodärnt med torkade blommor inne. Kanske dags att ta upp det igen, å använda dem på nytt sätt? Blir lockad

    SvaraRadera
  6. Det finns inga trista växter, bara trista trädgårdsmästare :)

    SvaraRadera
  7. Vad roligt! Jag har också odlat eterneller för första gången i år. Hade en vag tanke i bakhuvudet att de borde vara helt okey om man bara glömmer de där torkade arrangemangen på 70-talet och ser dem som rabattväxt i stället.
    Nu slutade mina odlingsambitioner till slut med att bara en sort såddes, och de flesta hamnade i krukor. De på friland åts upp av mina slemmiga vänner.
    Men jag ska absolut prova igen nästa år, speciellt nu när jag ser hur fint dina växter.
    Ha det fint! /I.

    SvaraRadera
  8. Ser hellyckad ut!
    (Blixtvisiten avser bloggen. Igår satt jag alltså på makens jobb och hade begränsad tid och ville hinna kommentera så många som möjligt.Idag sitter jag hemma och internetkopplingen ser nervös ut och kan brytas när som helst!Men, oj vad gärna jag skulle besöka dig och din trädgård och jag hör av mig om det skulle bli aktuellt med Finlandsbåten...;))!;)))/Anja

    SvaraRadera
  9. Eterneller låter torrt och lite trist...men dina ser varken torra eller trista ut ;)
    De är jttefina i din rabatt.

    SvaraRadera
  10. Eternell - eternal, tänk den kopplingen hade jag inte gjort förut.

    SvaraRadera
  11. Kanske jag också skall ge mig på eteneller nu när du visar hur fint det blev. MB

    SvaraRadera