tisdag 10 augusti 2010

Endelig!!!

Äntligen bestämde sig praktklockan för att blomma! Vilken händelse! Jag hade faktiskt givit upp hoppet, så jag tänkte, nu tar jag och flyttar den. Då kanske den får en riktig chock och bestämmer sig för att blomma! Nu är det så, att jag har den på flera ställen, och alla, alltså även de icke flyttade hade bestämt sig för att blomma i år, så det där med flytt var ju helt onödigt. Och det skall nog mer till för att chocka en dansk!! ;-)

Som ni ser har jag sparat fröpåsen, eftersom jag tycker att den är exemplarisk. Utan det goda rådet: "Pas på med hakkejernet ...", hade jag kanske gått på en mina! Den inhandlades på Botanisk Have i Köpenhamn år ..... håll i er nu .... 2005 (och jag sådde fröerna på våren 2006). I fyra år har den alltså trilskats! Men jag förlåter den eftersom den är en trevlig souvenir från en fantastisk botanisk trädgård!
Rättelse: IreneL påpekar, att växten kallas praktklocka, så jag har ändrat! I Danmark kallas den ballonklokke, och jag trodde den hade samma namn i Sverige. Tack Irene!


Praktklocka, Platycodon grandiflorum

19 kommentarer:

  1. Har en som var blå med i år är den helt ... vit! Gör sig inte så bra mot en vit bakgrund ... men den kanske blommar med blå blommor nästa år?
    :)

    SvaraRadera
  2. Nåmen Ruben!!! Tack!!!!!
    Jag har ju en sådan i trädgården. Länge trodde jag det var ett ogräs, men tyckte det ändå var lite misstänksamt, så jag följde med det och vips så började den faktiskt blomma här för någon vecka sedan. Den har så härliga knoppar!
    Hur den har hamnat i min trädgård är jag inte riktigt säker på. Jag har ett litet minne av att någon elev skulle ha gett en sådan där klocka till mig för ett par vårar sedan på våren vid terminsslutet och att jag tänkte att jag planterar den i rabatten. I fjol har jag sedan inget minne av den alls, men tydligen har den fröat av sig och nu kommit tillbaka. Vad trevligt med sådana överraskningar! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  3. den som väntar på något gott:-)

    SvaraRadera
  4. Man blir extra glad efter lång väntan ;)

    SvaraRadera
  5. Trägen vinner. Ännu ett bevis på att det är tålamod som är en trädgårdsmästares viktigaste egenskap ;-)

    SvaraRadera
  6. Aha..ballongklocka! Det namnet har jag inte hört förut. Jag har bara hört Praktklocka (om det är samma blomma som jag tänker på)
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  7. Hade ett par sådana för några år sen, men i år har jag inte sett till dom. Kan kanske bero på att jag numera (efter pallkragsrabattens tillkomst) är väldigt hårdhänt när jag rensar "långrabatten"!

    SvaraRadera
  8. Värd att vänta på... Vilket tålamod!!!

    Håller med om att rådet om 'Pas på med hakkejernet' var riktigt föredömligt.... :-)

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  9. Praktklockan är så fin speciellt innan den slår ut. Har haft en i rabatten men den har tyvärr försvunnit.Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  10. Kom just in efter en liten prommis med hunden - gissa vad jag fick se när jag tog en liten rundtur i trädgården? Jo men visst, blommande praktklockor! Dom hade alltså överlevt min hårda rensning!!

    SvaraRadera
  11. Den var väl värd att vänta in!

    SvaraRadera
  12. Tålamod är vad en odlare behöver:)

    SvaraRadera
  13. Kära nån, en sån vacker men trilsk madame:) Grattis till framgång och tålamod!
    Charlotta

    SvaraRadera
  14. Må tro att du allt har lite gröna fingrar.. den som väntar...
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  15. Vilket tålamod du har Ruben! Men kul är det när sådan frösådder lyckas. Och visst är Botanisk have fin, har sått fröer därifrån också speciellt i början, när jag bodde i Köpenhamn var de "min" plantskola, de säljer ju krukodlade växter också och på den tiden fanns det inte plantskolor lite här och var, så balkongen var fylld med speciella växter..
    ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  16. Hej, hej Ruben!

    Jag är på blixtvisit hos dig! Vilken praktfull klocka!/Anja

    SvaraRadera
  17. Den fick jag av några elever men den frös ihjäl under vintern - eller var det så att jag rev upp den för att den inte blommade... bra att du inte gav upp utan fick se blomman.

    Vilka dekorationer du gjort av parasollet - jag var i en trädgård där dom sågar sönder en flaggstång och odlade nu i den som upphöjda krukor!

    SvaraRadera
  18. Åh nu har jag lärt mig nåt nytt! Fick två praktklockor av min svärmor, men jag har antagit att det är ettåringar och haft dem i krukor med sommarblommorna.

    SvaraRadera