onsdag 4 augusti 2010

Biskopens rival är på gång

Trots regn och rusk slog Dahlian coccinea palmeri ut idag. Efter ett par år av misslyckade frösådder lyckades det till slut! Det lär vara nästan omöjligt att skilja på 'Bishop of Llandaff' och denna, i alla fall vad gäller själva blomman. Biskopen kan dock inte frösås utan måste sticklingförökas, och det är ju inte riktigt samma sport, eller hur?!! ;-) Visst är bladverket aningen mörkare än den på gängse dahlior, men inte lika mörkt som på biskopen.


Dahlia coccinea palmeri

8 kommentarer:

  1. Det var en stilig biskop ;)
    Dhalior är vackra, frösådda eller med sticklingar, men vågar jag berätta, att mina rötter ligger kvar i jordkällaren ännu i år...fyyy på mig!
    Otroligt vacker lilja i ditt förra inlägg - likt vaniljglass!

    Trevlig fortsättning på dagen! / Bea

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bild. Vacker!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Ingen är som biskopen - innan jag mött den nådige herrn var jag rätt sval inför dahlior, men han fick mig på fall.

    SvaraRadera
  4. Fint folk kommer ju alltid sent.
    Underbar färg på biskopen. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  5. Har hört att biskopen gillas särskilt mycket av killar, kan det vara färgen?

    SvaraRadera
  6. Ser bra ut. Sådde ett år Bishops Children och det var rätt kul. Fick dahlior som kom biskopen ganska när. Andra blev väldigt trevliga och med mörka blad. En liten del såg mest ut som blajjiga blaffor någon slags orange nyans.

    SvaraRadera
  7. Lovely photograph and blooms Ruben!

    SvaraRadera