torsdag 17 maj 2012

Hit men inte längre!

Nej du, lilla Bambi, mina tulpaner lämnar du i fred! Nog nafsar du på rosor och annat som jag inte gillar att du gör, men tulpanerna låter du bli! Och förresten, kan du hälsa pappa, att vässa sina horn, det får han göra uppe i skogen och inte på vinbärsbuskar, trollhasslar och annat.

Tulipa triumph 'Toucan' vill inte bli rådjursmat.

Håll er borta, era uslingar!

Ja, jag kan inte hitta någon bättre sätt än att bura in mina tulpaner.
Här är det 'Carnaval de Nice' som ännu är i knoppstadiet (bakom kungsängsliljorna).
Jag tycker "nätkuberna" är ganska diskreta, och stör inte alls synintrycket.
Några tycker till och med att de liknar installationer.

Se, så oskyldig man kan se ut!


15 kommentarer:

  1. nauw, va söt och oskyldig den ser ut! Inte kan den vara skyldig till nåt brott inte...=)
    Nog för att vi har rådjur här på Gotland, men hit in till vårt villakvarter har dom inte hittat ännu som tur är!

    SvaraRadera
  2. Läckra tulpaner, plocka in en liten bukett, jag fixar skydd alltid för sent... men i år har bambin hållit sig borta.

    SvaraRadera
  3. Rådjuret är ju lika sött som blommorna men kan ju tyvärr inte veta skillnaden mellan vilda och planterade växter.
    Det är ju tråkigt att dom äter upp dina fina blommor förstås.
    Eivor

    SvaraRadera
  4. Heja!! De får vara hur söta som helst, men tulpanerna får de icke..... Dina gallerburar är smarta. I år fick jag besök tidigare i april när det var så kallt och då rök en del. Men sedan dess har de nog hittat föda på annat ställe och har inte återvänt. Men riktigt säker kan man förstås inte vara.

    Det var en riktig söting du fångat där på bilden!!

    Ha det gott!
    Charlotte

    SvaraRadera
  5. Fint med nätburarna tycker jag. Allt som kan rädda tulpanerna är tillåtet! Här är det blåsten som tar tulpanerna idag, men några står fortfarande i knopp tack och lov.
    Allt gott,
    Eva

    SvaraRadera
  6. Riktigt snyggt med inburade blommor! Rådjuret må se oskyldig ut men de är några riktiga marodörer när det gäller rosknoppar och toppskott på små fina buskar. De små rackarna är inte bara gulliga de är riktiga konässörer beträffande sina matvanor!
    Må så gott och ät gärna en rådjursstek som söndagmiddag.
    Eva

    SvaraRadera
  7. Fin Bambi men jag förstår att du inte vill föda den med blommor. Och grattis på namnsdagen Ruben!
    allt gott
    Annso

    SvaraRadera
  8. De kan få vara hur söta som helst men mumsa på växterna vill vi ändå inte att de ska göra! Att bura in dem är nog bästa sättet att få ha dem iferd, men du jag har underbara rostiga burar i butiken - SÅÅÅÅ mycket snyggare än dina nät!
    Ha en god fortsättning på långhelgen / Kram gittan

    SvaraRadera
  9. Så trist att behöva bura in tulpanerna...
    Grattis på namnsdagen!

    SvaraRadera
  10. Hej Ruben!
    Ja vad gör man inte för att slippa att de äter upp det bästa man har.
    Här blåser allt sönder idag, vi har tom haft hagel här idag. Jag har knappt varit utanför dörren.
    Nu vill jag ha vindstilla och varma dagar.

    Allt gott till er.
    Annika

    SvaraRadera
  11. Läckra tulpaner! Bambi borde hitta någon lämpligare mat!
    Ha en fin helg!
    Margot

    SvaraRadera
  12. Visst är dom söta men inte när dom står i rabatten.
    Här brukar en get och hennes son från förra året hälsa på. Än så länge har dom inte ätit så mycket av växterna. Ett par aklejor har blivit uppätna. I rabatten intill fanns tulpaner...
    Eftersom jag jagar bort vissa små mjuka djur från fågelmaten med vattenslangen så ska jag testa den på rådjuren nästa gång de kommer.
    Trevlig helg!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  13. Ja nog är det konstigt att det exotiska alltid, nästan i alla fall, är godare än det som man vuxit opp med. Rådjur och människor har nog liknande smak :)

    SvaraRadera
  14. Jättefina tulpaner. Och fina burar! Praktiskt och snyggt. Mycket snyggare än mina pinnar med rå-odör på. ;-)

    /Mia

    SvaraRadera
  15. Ja men se vilka oskyldiga ögon! "Vaddå... jag??? Näää!" Typ. Vilka fantastiska tulpaner, tokgillar!

    Ha en härlig söndag,
    Jenny

    SvaraRadera