onsdag 9 maj 2012

Nu blommar det japanska körsbäret

Nu blommar vårt trogna japanska körsbär. Det fanns här när vi köpte villan för många herrans år sedan. Jag har inte brytt mig om att ta reda på exakt vilken sort det är. Under de senaste fyra fem åren har vi bestämt oss för att såga ner trädet. Det har blivit så gammalt så barken flagnar, det växer mossa på det, ja egentligen skall detta träd inte leva så här länge enligt statistiken, men det tuffar på år efter år. Någon nedsågning har ännu inte blivit av som synes, och när det blommar så här vackert får man ju nästan ångest när man tänker på vad grymt det hade varit.


Vid den formklippta spireans fot har vi petat ner litet av varje. Pärlhyacinten med den lite mörklila nederdelen på blomman, Muscari latifolium, tycker jag är lite kul, och den kompletterar den vanliga pärlhyacinten bra. Här vinns också några hyacinter från julgrupper och en backsippa.


15 kommentarer:

  1. Nej, men inte skall du väl ta ner det vackra trädet!
    Nu tar jag paus från tr.bloggen en tid, vi får se hur länge!
    Ha en fin vår! /Bea

    SvaraRadera
  2. Finns det något vackrare än ett gammalt träd med mossa och allt, vilken tur att det fått leva... den tvåfärgade pärlhyacinten blommar hos mig också.
    Ha en bra dag, här störtregnar det igen.

    SvaraRadera
  3. Nydelig blomstring på det japanske kirsebærtreeet. Vi har hatt det så kjølig i det siste, så mitt har ikke startet enda.
    Fine perleblomster, og ikke minst fin Pulsatilla.

    SvaraRadera
  4. Låt det fina trädet få leva så länge det orkar tycker jag. Ännu blommar det så vackert...

    De tvåfärgade pärlhyacinterna är så vackra i sin enkelhet - snyggt med blandade lökväxter!

    SvaraRadera
  5. Är du en sådan som gillar ättestupa, eller? Klart att trädet ska vara kvar så länge det orkar bjuda på blomning!
    Fin blandning där under spirean :)

    SvaraRadera
  6. Jeg istemmer med de øvrige her inne :-) Jeg ville også latt treet få stå. Spesielt så lenge det blomstrer så fantastisk om våren!
    Ha en riktig fin dag.

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk blommning som små rosor.
    Jag skulle inte ens tänka tanken att såga ner trädet som blommar så fint.
    Så länge det inte står i vägen och är friskt så pryder det sin plats.

    Ha det gott
    Här regnar det

    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Ooo, nä, inte såga ned!!! Man riktigt ser hur trädet försöker vara till lags och få stå kvar.
    Den lite-av-varje-rabatten är himla fin. Håller med dig fullständigt om pärlhyacinterna. Tänk, att lite nedstoppat blir så bra!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  9. Vi har ett likadant träd som också fanns när vi flyttade in, och även vi har funderat på att såga ner det. Men stora träd ska man ju vara rädd om och höstfärgerna är fantastiska, så det får nog vara kvar här också. Ett tag till.
    På bild 2 i mitt inlägg tror jag att det är den vitblommande Brunnera macrophylla `Mr Morse´ du menar. Jättefin både i blad och blomning.
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Så vackert, både trädet och blommorna. Jag skulle behålla trädet tills det inte finns något hopp, mossa låter snyggt.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  11. Svårt beslut. Det är ju en fantastisk blomning, men om det inte längre fyller sin funktion så skulle jag nog också ta bort det. Men ett nedsågat träd är ett nedsågat träd och är man inte säker ska man hellre låta bli. Jag skulle älska att ha ett rosa körsbärsträd i min egen trädgård. Man kanske ska chansa och zonknäcka lite...

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  12. Verkligen underbar blomning trots dubbelt överdådigt gillar jag den. Tror nog att mossigheten är snygg den med:) Dina ord värmer Ruben!

    SvaraRadera
  13. Så vackert med körsbärsblom! Här har vi fått ta ner både plommonträdet och äppelträdet och nu står körsbäret på tur. Det är knappt liv i halva trädet och vi har inte haft det så många år så det är inte så stort heller. Ger max sju körsbär (visserligen tokgoda) per år.

    Ha en bra dag,
    Jenny

    SvaraRadera
  14. Förstår att det inte har blivit gjort än. Aj vad jobbigt att sätta sågen i den blomningen...

    SvaraRadera