torsdag 24 maj 2012

Rapport nr 2 - sådd av luktärtor

Jag tycker det är kul med tester och nu kommer andra inlägget av min lilla test av luktärtssådd. Det första hittar du HÄR! Jag vill nämligen veta om det lönar sig, att så ärtorna redan i mitten av mars i något som liknar root trainers. Jag chansade på, att frostrisken är över för i år och planterade ut plantorna i går.

Sådda i slutet av april i vanliga krukor.

 Sådda i mitten av mars i hemmagjorda root trainers.
(Jag har toppat plantorna ett par gånger).

Så här ser rotsystemen ut.
De krukodlade plantorna har fått rotsnurr, men den var inte så kraftig, utan lätt att reda ut.
De odlade i root trainers har en något större rotmassa, men ser kanske mycket större ut
eftersom den är så långsträckt.

Jag hade gjort mina root trainers för tunna, dvs lindat för få varv av tidningspapperet, så vissa gick sönder när jag förflyttade dem till deras slutliga planteringsgrop. Därför blev rötterna lite störda vid planteringen.

Utplanterade! Vänster sida root trainers, höger sida krukodlade.


PS En lite lustig detalj, jag ville kolla om jag verkligen stavade "root trainer" rätt, om det skrevs i ett ord eller två. Det var oväntat många fröfirmor och dylikt som stavade så här ROOTRAINER.


12 kommentarer:

  1. För mina otränade luktärts-ögon ser nog de senast sådda plantorna ut att vara kraftigare... eller?
    Ha en härlig dag i solen och värmen / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Spännande med dina luktärtstester! Mina har det så spännande att de ser fortfarande lite härjade ut efter att jag glömt dem ute på balkongen i värsta stormen för ett tag sedan. Jag undrar om jag törs plantera ut dem snart.

    Ha det bra, Jenny

    Ps. Lyckades bara se den första av dina tulpanbilder i förra inlägget så jag får återkomma och se om de andra bilderna syns senare.

    SvaraRadera
  3. Heja Ruben - detta är kanon!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar dina tester och ser fram emot resultatet senare i sommar.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Bäste herr Ruben!
    Era bilder är proffsiga och vansinnigt läckra med tanke på att de föreställer faktiskt luktärtor som inte är färdigutvecklade ens! Oj, oj, vilket begåvat sällskap en har hamnat i - i bloggvärlden½!
    /Anja

    ps
    Vilken läcker bänk/bord jag skymtar på bilder nr 1-4!
    ds

    SvaraRadera
  6. Ser nästan lika fina ut som mina....

    SvaraRadera
  7. Dom ser ju jättefina ut allihop! Kul att se att fröna till dagliljorna tagit sig. Kommer du ihåg vad det var för sort du fick? Vill du sen ha fler av andra sorter i höst!?
    Hade faktiskt tänkt att ta en bild på dom där vinröda "blomrankorna" som jag fick frö av dig till för två år sen. Jag övervintrade dom i "holken" tillsammans och på samma sätt som mina dahlior, sen planterade jag dom i mindre krukor för nån månad sen - och dom har faktiskt tagit sig! Idag - efter en veckas tillvänjning - ska jag plantera om dom i sina slutliga kärl. Om jag hittar några fler snygga krukor!!!

    SvaraRadera
  8. Sorry, det var ju solhattsfrön du fått. Men annars gäller samma fråga...
    Och du, jag drack inte ur flaskan utan kollade bara noga på etiketten att det var äkta skumpa! Annars hade det ju fått vara.....*fniss*

    SvaraRadera
  9. Oj, vad du tar det varligt med dina luktärter! De måste glädjas åt sådan behandling:) Har mina i roottrainers i år och ska också försöka ta det varligt med de känsliga små damerna!
    Ha en fin sommarvarm helg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  10. Jag direktsår alltid mina luktärter och tycker att det fungerar bra för mig! I år blir det inga luktärter, för första året på länge! Jag har bestämt mig för att försöka odla ätbart i år och eftersom min trädgårds är så liten så måste jag sortera bort lite annat då som jag brukar odla. Det fick bli en kompromiss; jag köpte en gammaldags sockerärt som har jättefina blommor, inte olika luktärt, som får bo där mina luktärter brukar klättra!
    Ha en skön vårhelg!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  11. Fina, kraftiga plantor ser det ut att vara allesammans...

    Själv fick jag inte en enda luktärt att gro i år. (Men i ärlighetens namn var det inte splitternya fröer, så jag hade nog varit mest förvånad om de hade kommit opp. ;-))

    SvaraRadera