tisdag 29 maj 2012

YES - Där satt den!

Nu är den sista krukan tömd, och jag har planterat ut alla mina fördrivna plantor!! Det känns verkligen skönt. Växterna hade det verkligen inte lätt i sina små krukor den sista tiden. Och, jämn bevattning, det existerade inte längre. Somliga fick för lite vatten och andra alldeles för mycket. Perennerna har brett ut sig mer och mer och det blir att svårare att hitta platser till växterna. Nästa år får jag verkligen försöka begränsa mig, men det säger jag varje år - och vissa, ja nästan alla, växter kan man ju bara inte vara utan!! ;-)  Jag tappade räkningen när jag räknade tomkrukorna, som stod snyggt uppradade  på diskbänken efter att min rara fru helt självmant diskat dem. Men jag tror det var närmare 300 stycken.

Den övervintrade (inomhus) Himmelsblomman, Commelina tuberosa, fortsätter snällt
att blomma  utan att bekymra sig det minsta om sin nya växtplats.

Lite förvånande, att inte fler odlar Himmelsblomman. Den blommar hela sommaren - och färgen!!! En helt fantastisk blå färg! Fröer till dessa fick jag för några år sedan av Susie på Stjärnarve. Och inte ens Susie odlar den längre, men hon gillar inte att syssla med frösådd. Himmelsblomman finns även som vit och rosa, och fröer kan köpas på Rara Växter.



6 kommentarer:

  1. Grattis till att du är i hamn även i år. Visst är det en skön känsla när all är på plats?

    Jag väntar med spänning på mina himmelsblommor. Köpte som rötter i våras, som jag berättat tidigare, och de växer och är fina men inga blåaste blom ännu...

    SvaraRadera
  2. 300.... så härligt med iver och växtglädje:)
    önskar att jag hade odlat upp 300 perenner just nu, får nog bli så nästa år.

    SvaraRadera
  3. Så många plantor, nu kan du bara njuta av att se dem växa och blomma...
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Du ligger steget före, jag har en låda kvar :)

    SvaraRadera
  5. Så många plantor! Tur när man har någon som gör trök jobbet och diskar:)
    Himmelsblomman ser väldigt söt ut!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera