måndag 7 maj 2012

Om 3 veckor ...

... då kanske man kan börja plantera ut sina små skyddslingar. I en vecka har jag burit lådorna in och ut, och om man får döma av nattens lägsta temperatur  som klarade frostgränsen med ett nödrop, är det nog säkrast att fortsätta ett tag till.

Det blir lite rörigt, när man försöker få med så många krukor som möjligt i varje låda. 
De här plastbackarna, på bilden till höger, investerade jag i i fjol,
och de är faktiskt väldigt behändiga.

Spindelzinniorna blommar redan, liksom även Husarknapp och lite annat.


15 kommentarer:

  1. Det är ett kärt besvär att bära lådor in och ut. Än är det inte dags här uppe i Umeå, det är för kallt. Jag hade hoppats få ut dem redan förra veckan, men icke. Dina plantor ser väldigt fina och pigga ut. Mina egna är fortfarande små ynk om man ska jämföra.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Zinnior!! Skicka några till Hisingen...

    SvaraRadera
  3. vilken rikedom:) värt lite slit

    SvaraRadera
  4. Vilken flitig frösådd du ägnat dig åt! Ser härligt ut!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder. Tack för inspirationen :-)

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder. Tack för inspirationen :-)

    SvaraRadera
  7. Dina småttingar ser ut som hälsan själv. Mina lever ett extremt äventyrligt liv, ut och in i ett rangligt lågpris-plast-växthus med alldeles för smala hyllor. De är lätt tilltufsade efter att ha ramlat i backen ett par gånger. Jag skådar efter tecken i skyn och håller tummarna för att den varslade kulingen ska ha mattats av innan den når Orust.

    SvaraRadera
  8. Jag har börjat bädda in mina små plantor, lite lättare än att bära in och ut. Hoppas att det vänder så man kan plantera allt snart.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Vilka fina plantor du har! Lämpligt med plastbackar, själv har jag inte börjat bära mina in och ut än men det är väl dags snart.

    Ha det bra,
    Jenny

    SvaraRadera
  10. Dom där RÖDA spindelzinnorna skulle man haft några av till altanen!
    Fast idag har jag ställt ut lite annat smått och gott; Alla exoterna som fick acklimatisera sig i trädgårdsförrådet till att börja med eftersom det var varning för frost. Men nu så har dom kommit upp på altanen, även dom som egentligen ska grävas ner ute. Bl.a. en bambu som blir enormt hög, 5-6 meter, alltså alldeles för hög för altanen.

    SvaraRadera
  11. Hvor har du dog mange planter.
    De vil pryde din have med et smukt blomsterflor til sommer.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvaraRadera
  12. Här har varit frost några nätter så plantorna for hålla sig inne ett bra tag till. Kommer snart inte ut i uterummet för alla krukor.Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  13. Det bliver skønt Ruben når frostnætterne helt forsvinder. Hvor er de bare søde de små Spindelzinniorna - dem har jeg vist aldrig set før.

    knus Dorthe

    SvaraRadera
  14. Men vad gör man inte för sina småttingar?! Gullar och bär, vattnar och hotar.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  15. Härligt att se att du har spinkzinnian i år igen. Själv sådde jag äppelgröna som omväxling. Men de står och stampar och kommer ingen vart just nu, trots omplanteringar. Samma sak med dahliorna. De var fantastiskt fina förra året men nu... tanigt.
    Däremot har jag knoppar på sibiriska vallmon som jag sådde av bara för att jag var trött på att ha fröpåsen liggande år ut och år in.
    Har ingen aning om var jag ska plantera dem. :-)

    SvaraRadera