torsdag 10 maj 2012

Racet har startat



I år har jag startat ett luktärts-race. De senaste åren har jag försökt mig på lite "hemsnickrade" s. k. root trainers, men jag undrar om det verkligen lönar sig att så tidigt, få gängliga plantor som man måste knipsa av topparna på för att de inte skall dra iväg ohejdad och snärja in sig i varandra. Rötterna har det inte varit något att klaga på, men jag tycker blomningen har varit rätt dålig.

I år har jag rullat lite tidningspapper, så de blivit stora ungefär som toarullar (fast 5 cm högre och utan botten). Jag satte rullarna tätt i en glassburk. Rotutvecklingen ser bra ut och i vissa "rullar" har rötterna till och med trängt ut genom papperet. Tror ärtorna såddes i mitten av mars. Jag har toppat dem flera gånger redan.

För cirka 2 veckor sådde jag en ny omgång ärtor och dessa har jag verkligen behandlad styvmoderligt, eller rättare sagt, styvfaderligt. De åkte ganska snart ut i den kalla verkligheten utomhus (men jag har förstås tagit in dem över natten). Jag tänkte, bära eller brista, men nu skall jag se vad de tål. Klarar de inte pärsen så må det vara hänt. Hittills ha de varit betydligt tuffare än beräknat och artar sig bra, rötter kan redan skymtas i krukornas dräneringshål.

Nu måste jag erkänna, att jag verkligen går och hoppas på, att kunna bevisa, att man inte tjänar något på tidig sådd i toarullar eller dylikt. Men jag vet förstås inte utgången, och bevisas motsatsen har jag i alla fall blivit lite klokare.

Testing is fun!

7 kommentarer:

  1. Bra test, hoppas du har rätt!

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännande att följa. Har sått luktärtor för första gången.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. jag har slutat helt med att förodla vanliga luktärtor utan sår dom direkt på växtplatsen när det blivit lite varmare,har i ett par år förodlat men de plantorna stannar upp i tillväxten när man planterar ut dom och då hinner de direkt sådda ikapp
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Barnbarnet och jag körde med toarullar, ser ungefär ut som dina, så jag kan känna mej lugn... Fröna köpte jag i England.

    SvaraRadera
  5. Hoppas du har rätt!
    Mina luktärter sådde jag 17 april och de är så långa att de far iväg åt alla håll och kanter nu. Jag har ändå toppat vissa av dem. Skulle satt i pinnar i krukorna men då måste jag ju ha jättelånga pinnar så jag vet inte...

    Ha det bra,
    Jenny

    SvaraRadera