lördag 23 juli 2011

Fjärilsbar

Telekia speciosa (Strålöga), är en riktig fjärilsmagnet. Inte bara fjärilar dras till de nektarrika blommorna, utan även humlor gillar den skarpt!  Telekian förväxlas ofta med Ålandsrot, och vad som skiljer, vet jag egentligen inte. Kanske har Ålandsroten lite bättre medicinska egenskaper? Just det här exemplaret räddades från en vägkant intill ett sommarstugeområde, där den levde ett tynande liv. Blomställningarna sitter kvar hela vintern och får vid snöfall dekorativa "vintermössor".

Skogsgräsfjäril, Elegia ligea. Inte så vanlig här i trädgården.


Påfågelsöga, Inachis Io, Många i år.


Silverstreckad pärlemorfjäril, Argynnis paphia.
- Hallå där nere, va' inte så glupska, spara lite till mig!!

 Humla, vad den kan heta är svårt att säga. Det finns ju så många olika.
Vill du själv försöka artbestämma den kan du göra det HÄR! 
(Jag gissar på Bombus Hyponorum, Hushumla).

Bärfis? Gillar även Telekian när den börjar bli överblommad, 
men här är den på en Daglilja. Vilken "rustning"!!!

8 kommentarer:

  1. Fantastiskt tjusiga bilder, oj, oj.
    Bärfisar är roliga att studera close-up, de har så många olika utseenden. Har du köpt ny glugg till kameran?

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder....gillar speciellt bärfisen.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Verkligen fina krispiga bilder. Små vackra saker i trädgården - ett helt universum...

    Ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Vilka otroligt superduperfina bilder!!!! Ha en fin lördag. Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder. Febril aktivitet bland blommorna helt enkelt.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder!! Själv lyckas jag aldrig ta bilder på fjärilar. Måste nog skaffa mig några plantor av strålöga...namnet känns nytt för mig. Behöver nog läs lite om den.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Beautiful pictures! You have intresting creatures too ;)
    K

    SvaraRadera