fredag 29 juli 2011

Vallmoblom

Nu har äntligen de rosa pionblommande vallmonen börjat blomma. Att de kom igång så sent, beror nog på att jag frösådde dem i krukor inomhus i mars, och jag velade väl, antar jag, om var jag skulle plantera dem, så de kom väl i jorden lite senare än mina andra vallmon. (Jag har märkt, att en vecka tidigare eller senare på våren gör väldigt mycket). De är onekligen större än de, som det visade sig, hade frösått sig själva i rabatten. De började blomma mycket tidigare.

Efter regnen som kom för någon vecka sedan låg de "snyggt och prydligt" på marken, så det blev till att binda upp dem! I stort sett varje planta har en egen pinne som stöd, och det märks ju inte så mycket som synes. Däremot hade jag kunnat "frisera" uppbindningsgarnet litet, ser jag nu.

Praktklocka, Platycodon grandiflorum och Linaria i förgrunden.

6 kommentarer:

  1. Har tittat på flera av dina rabatter och kan bara konstatera att du har många fina kompinationer på blommor och färger.
    Fina rabatter! Pionvallmo hör till en av mina favoriter:)
    Brukar alltid börja med att frösås vallmo i kruka för att sen låta dom fröså sig själva där de vill.Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Den rosa pionblommande vallmon är en personlig favorit. Vilken hejdlös blomstervilja och prakt. Tänk om alla blommor skulle ge så mycket av sig själv.

    SvaraRadera
  3. Bilden på pionvallmon är som en läskande sommarsorbet. Själv har jag försökt mig på vit pionvallmo men utan att lyckas... Blev ogräs istället?!?
    /U

    SvaraRadera
  4. Så flotte de var! Jeg prøvde også pionvalmuer med samme farge for første gang i år, men det kommer nok definitivt til å bli flere av dem neste år!
    Ha en fortsatt riktig fin sommer!

    SvaraRadera
  5. Så vackert! Jag ser då inget uppbindningsgarn...
    Eva

    SvaraRadera