fredag 29 juli 2011

Påfågelsöga

Echinacea 'Magnus' bjuder på mycket gott för en fjäril. Det här Påfågelsögat är en trogen gäst! Det är märkligt hur naturen kan ordna med mönster, fjärilen har något som liknar ögon för att skrämma angripare. Det är vingens små olikfärgade fjäll som bildar dessa mönster. Fjällen ligger omlott, som tegelpannor, och kan lätt lossna om vingen törnar mot något hinder.

Påfågelsöga, Inachis Io.

Här ser man tydligt de små  fjällen.

Blåvinge, tror att det är Hedblåvinge, Plebejus idas.
De gula blommorn tillhör faktiskt renfana.


Passar på att önska alla en god helg!


32 kommentarer:

  1. Häftig närbild på fjärilsvingen. Fina Magnusar!

    Ha en fin helg du med.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. så matchande, jag har pippi på påfåglar

    SvaraRadera
  3. Väldigt vacker fjäril!

    Fin helg du också

    SvaraRadera
  4. Mmm, jättefina bilder på fin fjärilsart! Tack! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken läcker närbild!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  6. Fin närstudie.

    Du undrade om LED-belysning i trädgård. Ett inlägg utlovas framöver - håll utkik.

    ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Hittade precis hit till din blogg, ska kika runt mer. Vilka fina bilder på Magnus och fjärilen!
    /Maria

    SvaraRadera
  8. Vilken otrolig närbild du lyckats få till. Jag tycker jag har sett dåligt med fjärilar i år men det kanse är Magnus som saknas.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  9. Men så vackert och lärorikt:)
    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder Ruben! Echinaseor är vackra och tacksamma blommor även om just 'Magnus' inte är välkommen i min trädgård =P Han åkte ut ögonaböj när jag insåg att den "röda" färgen inte alls var särskilt röd... om man inte namnger dem efter vilken färgskala de ingår i "tihi"Trevlig helg önskar gittan

    SvaraRadera
  11. Jag förstår inte hur du lyckas fota fjärilar, har du drogat dem eller vad? ;) Här sitter de inte stilla så länge att man hinner fota. Såg genom fönstret igår en fin nässelfjäril på bolltisteln och tänkte att det hade blivit ett fint kort, men jag försökte inte ens ...

    /Jenny

    SvaraRadera
  12. Har inte besökt din blogg på länge, men jag ser nu att dina bilder är lika vackra som jag minns dem! Påfågelögat är en alltid välkommen gäst i trädgården, just nu verkar det dock vara få av dem i min, endast humlorna surrar kring vädd, bolltistel, lavendel och isop. De brukar i och för sig återvända när höstastern blommar, tycker dock att vi inte behöver hasta dit utan jag njuter lugnt vidare av högsommaren!
    Ha det gott!
    /Cyrene

    SvaraRadera
  13. Påfågelsögat är en mycket vacker fjäril. Din närbild är helt fantastisk i sin detaljrikedom. Dom börjar dyka upp hos mig också nu. Förutom Magnus så gillar dom skarpt mina bolltistlar och vitlysingen. Måste nog ut en sväng med kameran.

    Ha en bra dag!
    /Anita

    SvaraRadera
  14. Påfågelsögat o sorgmanteln är mina favoritfjärilar av dem vi har här. Jag kollade just lite på nätet angående den dubbla orangefärgade dagliljan jag har. Den heter helt enkelt hemerocallis double orange. Jag har två plantor av den. På mässan påstod de att jag köpte chicago jewel, janice brown o tour de force. BAH!!!! Säkert var den tredje plantan och så dubbel orange. Egentligen tycker jag att bytet blev helt lyckat, men varför alls ljuga!!! Förmodligen i Holland säkert den vanligaste billigaste sorten, som de sedan på mässor prånglar ut till trädgårdsentusiaster under falskt flagg. /Mimi

    SvaraRadera
  15. Så fin närbild på påfågelsfjärilen. Just nu har jag fullt av dem på fjärilsbusken
    Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  16. This butterfly is a beauty, With amazingly beautiful wing pattern It is so impressive sight in every summer! I wish I had macro lense, (my 18-200mm lense is not so suitable for small objects :D ). Thank you for visiting.
    K

    SvaraRadera
  17. Vilken fantastisk närbild Ruben ! Nu njuter jag för fullt av alla fjärilar, de är minst lika vackra som blommorna. Echinacean är verkligen en fjärilsmagnet. Ha det fint ! Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  18. Nu hände något underligt, mitt Lisa ovan blev länkat till Nut house ? Vetetusan hur det gick till, datorer är underliga ibland :-)
    Lisa igen

    SvaraRadera
  19. Vackra fjärilar i trädgården en bonus på sommaren :)
    Trevligt med närbilden och fjäll-upplysningen ;)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  20. Hej Ruben!
    Det är evigheter sedan jag var här! Och vilka bilder du bjuder på då! Närbilden på påfågelfjärilens fjäll är riktigt fascinerande.

    /Anja

    SvaraRadera
  21. ...den sista bilden var helt otrolig! Jag MÅSTE skaffa mig ny kamera!!

    SvaraRadera
  22. Det är en fascinerande värld som öppnar sig när man börjar studera insekter närmare.
    Fantastiskt fina bilder.
    /i.

    SvaraRadera
  23. Vilka kanon bilder!!
    När jag väl börjar med rabatter här så måste jag tänka på fjärilarna:)Vill ha mängder.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  24. När man ser på dina bilder ser man kärlek. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  25. Super gode billeder :)


    Hilsen

    Frederik
    http://skærmiphone.dk/

    SvaraRadera
  26. Det er bare nogen flotte billeder :)


    Sommerhilsner


    Jens
    http://www.mobilreparationer.dk/

    SvaraRadera
  27. Hallååååååå - ute på vifti igen?

    Du är expert på fjärilsfoto :)

    kom snart tillbaka :)

    SvaraRadera
  28. Vilka bilder! Visst är de underbara. Jag har haft riktigt många fjärilar hos mig i år inklusive Citronfjärilen. Det är lite konstigt att de inte kommit till dig, du som har sådant mångfald.

    SvaraRadera