fredag 15 juli 2011

Hurra för regnet!

Ja, så kom det äntligen en hel del regn! Ja, man får ju inte ha för stora pretentioner. Men det har hållit på ett bra tag, och regnat så där lagom, så det mesta står fortfarande upprätt i rabatterna. Gick på en liten kamerajakt. Tänkte, att när det nu har regnat, så borde det väl gå att illustrera detta på något vis! Skräp till fotograf annars! Men vad svårt det var!!

Så fick jag syn på denna hostablomma,  och då sa det KLICK (med kameran, förstås). Smart, som endast en hostablomma kan vara, förstod den att skydda sig från regnet genom att ta betäckning under ett blad. Tror att det är en Paraplyhosta, eller Parasollhosta, eller något i den stilen. Bladen är i alla fall rejält stora, 32 cm, och då har jag inte räknat skaftet.

Hostablomman som förstod att söka regnskydd.

23 kommentarer:

  1. Illustrativt! Här har det också regnat och växterna är glada - då är också jag glad! Jag ska minsann ut och mäta min monsterhosta... den har vuxit ännu mera den sista månaden och är gigantisk - nästan för stor.

    Ha det bar under paraplyet! Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Snygg bild och bra beskrivning! Mycket smart funkia! Trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  3. dejlig hosta. Regndråberne kan giv de mest vidunderlige billeder.

    Tak for kigget.

    Ha' en dejlig dag:-)

    SvaraRadera
  4. Vacker Hosta. Själv är jag inte glad åt regnet just nu. Mina växter lägger sig så snart finns inget kvar att se ...
    Karin

    SvaraRadera
  5. Mina hostablommor är inte så kloka....de börjar se skräpiga ut nu efter regnet.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. Tack snälla för din rara hälsning.
    Härligt med hostan som gömmer sin vackra blommor under bladet.
    Såg i ditt förra inlägg att dina luktärtor blommar, luktärtor är en av mina älsklingsblommor väntar varje dag på att de skall börja blomma hos mig.
    Underbar blogg du har, tar mig friheten att lägga till dig bland mina favoriter.
    Kram och ha en bra helg!
    Raina

    SvaraRadera
  7. Instämmer, regnet behövs verkligen nu:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker bild!
    Om ni har fått lika mycket regn som vi här på Romeleåsen, 30 mm, förstår jag om hon hukar under sitt paraply den sköna.Klok som en hosta skulle man kunna säga..
    Må så gott och så önskar jag en något torrare lördag åt oss alla.
    Eva

    SvaraRadera
  9. Hej Ruben

    Flot blog... og jeg ser du har også gjort et fiiiint indlæg om Hosta.

    Jeg er helt vild med dine valmuer.

    Vil du bytte frø med lidt riddersporer?

    Bästa halsningar
    Eva
    evigglade.blogspot.com

    ps. Den hosta du viser heter: Hosta Sieboldiana elegans.

    SvaraRadera
  10. Ja, regn behövs i jämn dos, men när regnet öser ner blir man lite missmodig.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  11. Mycket tjusig bild! Här fick vi 12 mm i förrgår och så 1,5 mm inatt men solen skiner för fullt nu, så jag räknar med att få klippa gräsmattan framåt eftermiddagen när det torkat upp.
    Gjorde det dagen innan första regnet, men det växer som ogräs. Och det är faktiskt vad det är, det är bara bellis i hela gräsmattan och den är alldeles för stor för att lägga om! alltså får man leva med vit gräsmatta ibland!!

    SvaraRadera
  12. Rolig bild! Här har det nästan regnat för mycket, nu vill jag ha sol..ha det fint/Sophia

    SvaraRadera
  13. Hi Ruben! Hey I have that kind of Jack-in-the-box too! Lovely hosta! HOpe you are enjoying the summer. Kram Carol

    SvaraRadera
  14. Din funkia Ruben är någon namnsort av Hosta sieboldiana, daggfunkia. är den väldigt stor så kan den vara t.ex. 'Big Daddy' - men det finns fler namnsorter på stora, vitblommande daggfunkior. Själv har jag en som är ca 1,20cm hög (med blommorna) och 1,70cm bred.
    Däremot fattar jag inte varför min funkias blommor inte är smarta nog att gömma sig under bladen utan de blir extremt geggiga vid regn och en massa småsnäckor gör inte saken bättre. Får gå ut och hantera äcklen.
    Att det sa "klick" var väl en herrans tur för oss som njuter av den fina bilden!/Anja

    SvaraRadera
  15. hm...skulle vara glad om det inte regnade! Vi håller på att dränera runt huset...
    Fast din funkia gillar jag väldigt mycket. Naturen är bra fyndig =)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Ja, äntligen fick vi regn! Det behövs verkligen efter den här otroligt torra perioden. Har bara fesregnat någon enstaka gång tidigare. Vilken härlig hostabild :)

    /Jenny

    SvaraRadera
  17. Hej, fin blogg. Följa varann på bloglovin? :D

    SvaraRadera
  18. Hm, här har det regnat tillräckligt nu... Allt ligger på backen... Värst av allt är att jag kommer av mig med vattnandet och blir lättjefull... tar rent av semester...;)
    Kram!

    SvaraRadera
  19. ...att jag hoppas du blev inspirerad av brevet! Här regnar det idag, så nu slipper man i alla fall att vattna!!

    SvaraRadera
  20. läcker, jag plockar i vas ibland

    SvaraRadera