torsdag 7 juli 2011

Linaria

Linaria, Linaria purpurea, kan man inte vara utan, i alla fall inte om man har haft den i några år. Då dyker den upp både här och där, men dock inte likt ogräs, utan ganska beskedligt.  Anspråkslös med sina små blommor på 70 - 80 cm långa stänglar. Och den passar tillsammans med alla andra blommor i rabatterna!


Jag träffade på linaria i TV-programmet Haven i Hune, som serien hette på danska. Anne Just berömde den, så jag tänkte, den här måste jag prova - och sedan dess finns den alltid i min trädgård. Anne var särskilt förtjust i den rosa med namnet Linaria purpurea 'Cannon J. Went'. Jag tycker den är vacker i alla färger. Och den finns i vitt, rosa som sagt, och i lite olika nyanser av blått och blålila.

9 kommentarer:

  1. Den var vacker! Så mycket fint det finns :)

    Just hemkommen från besök på Öppna trädgårdar som hölls idag.

    Suck... en väldigt duktig herre med ett par tusen (!) växter i trädgården, massor av ögonfröjder och "vill ha" växter fanns fanns det gott om!!
    Tyvärr var den trädgården fylld till bredden och saknade luft.

    Hälsningar Bea

    SvaraRadera
  2. Verkligen underbara! Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. De er så fine, jeg har lige fået nogle til min have, så dem glæder jeg mig meget til!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker bild på purpursporre i den översta bilden!/Anja

    SvaraRadera
  5. Jeg har også fået hvid Linaria i min have i 2010 og i år er der mange små frøplanter - så mange, at jeg samler dem i potter og bruger dem som gaver til mine havevenner.
    Hilsen Berit

    SvaraRadera
  6. Jag är också förtjust i den, men de senaste fyra, fem åren vill den sig bara inte vid sådd. Den har torkat bort för mig vartenda år. Hade den i krukor på uteplatsen för många år sedan och det var då jag blev helt såld. Underbar verkligen.
    /i.

    SvaraRadera
  7. Linaria är ljuvlig. Kul att du hittade den genom Haven i Hune, jag fik den av en dam jag gjorde reportage hos i våras, och nu kan jag se den från badrumsfönstret:-)

    SvaraRadera