måndag 11 juli 2011

Raffiga rudbeckior och sippa Zinnior

Det är samma sak med rudbeckior som med aklejor, de korsar sig hej vilt med varandra, och ibland uppenbarar de i helt fantastiska nya former och färgställningar! Rudbeckior räknas normalt till ettåringar här hos oss, men dessa överlever vinter efter vinter. Och de nedersta blommorna har jag definitivt inte sett tidigare år. Häftiga, eller hur?


Jag har alltid gillat Zinnia tenuifolia 'Red Spider' med sina välformade små blommor.  I år sådde jag en hel skrälldus med spiderzinnior och satte ihop dem till en enda stor grupp i rabatten. Man kan ju inte säga något annat än att det var väldigt bra påkommet av mig!

Observera den lilla fjärilen på den vita orlayan. Det börjar komma igång ganska bra med fjärilar nu, men till skillnad från förr om åren, är det en klar övervikt av ängssmygare i år.

13 kommentarer:

  1. Så snyggt att sätta ihop skrälldus med spiderzinnior!!! Du kan du. Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Åhh..vilken vacker kompott av Rudbeckior!
    Ja, ibland lyckas man med de djärva försöken :)
    Du har verkligen "gröna fingrar"!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  3. Å vad fint det blev med rudbeckiorna och zinniorna ihop! Jag gillar färg! :-)

    SvaraRadera
  4. åh dessa fina Rudbeckior jag har en gul med mörkt i mitten , tror den heter Daisy..den var inte perenn sägs det fast här har den klarat sig sedan förra sommaren.
    Härlig komposition har du . ha det gott kram Monica

    SvaraRadera
  5. Dom dubbla rudbeckiorna var fina, men dom där Zinnia tenuifolia 'Red Spider' var ännu läckrare!

    SvaraRadera
  6. Riktigt eldig rabatt den översta.
    Snyggt. Jag hade tippat på Dahlior längst ner på översta bilden.
    Är inte så bra på artbestämning :)
    Ni har fina blommor i trädgården.
    Eivor

    SvaraRadera
  7. Gillar alltmer de varma färgerna, man blir glad av dem.
    Tack för din snälla kommentar hos mig:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. Riktigt läckra rudbeckior, men min favorit är alltjämt de enkla. Spiderzinnia får jag titta närmare på...den har jag missat!
    Må så gott

    SvaraRadera
  9. zinnior är så fina, ser inte så ofta i Sverige

    SvaraRadera
  10. Hvor er de smukke, dine rudbeckia. Dem skal jeg vist have til næste år :-)

    SvaraRadera
  11. Solhatten har aldrig været min farvorit. Men i år har jeg købt ikke end ni stykker. Min genbo på campingpladsen havde en i en mørkgul, som jeg bare måtte eje.

    Ha' en dejlig dag ;-)

    SvaraRadera
  12. Wow! :-) De är ju bedårande!! :-)

    Älskar rudbeckior! Och lilla Red Spider zinnian är en favorit hos mig också, så rolig att använda på olika ställen.

    Men jag skulle verkligen vilja se hur det ser ut hos dig i - låt oss säga slutet på mars - du måste ha det fullständigt knökfullt av småkrukor överallt!?

    SvaraRadera