onsdag 13 juli 2011

Ha, ha - havre!

Kan det vara möjligt? Kan verkligen Miscanthus Nishidake fröa av sig och ge upphov till nya gräs på våra breddgrader? Ja, varför inte? När det helt oväntat dök upp gräs i närheten av plantan, som dessutom var lite kraftigare än kvickrot, då kanske det kunde vara nya miscanthusar!! Eller, är det ändå kvickrot, tvekan var stor, och alltså lika bra att avlägsna dem? Nåja, sakta i backarna, tänkte jag, de får stå kvar, så får vi se vad det blir av det hela. Och vad blev det? Havre! Jag har endast matat fåglarna med solrosfrön i vinter, så denna havre har nog "planterats" med hjälp av små fåglar som varit ute och sett sig omkring i den vida världen.

Havre tillsammans med Echinacea 'Magnus' i knopp.

Till detta måste jag tillfoga, att havre är väldigt dekorativt i rabatten, så nästa år vete gudarna om jag inte själv står för sådden! Kanske blir det en grupp med den gröna Zinnian 'Envy' tillsammans med havre. Zinnian är ju ganska stel i sitt växtsätt, så lite havre kunde ju mjuka upp det hela litet.

Havre och Zinnia 'Envy', rosa daglilja i bakgrunden.

18 kommentarer:

  1. Jag förstår precis hur du tänker. Jag köpte ju 6 kubik matjord av en närboende bonde. Fick det hemkört till trädgården. Har under sommaren fått hålla högen hyfsat fri från ogräs. (där ska bli ytterligare en rabatt) Men i ena änden av högen ville jag inte rensa för där växer det så vackert av Råg. Också ett annorlunda inslag. Kanske också får vara med mellan perennerna här nästa år. Bra att fylla ut luckor med medans perennerna växer till sig. Idag äntligen slog Yellow Paeony ut.Titta får du se.

    SvaraRadera
  2. Vackert, men undrar om du inte har fått en flyghavre?? Vanlig havre är nog lättare att kontrollera ...
    Karin

    SvaraRadera
  3. Ja...varför inte...
    det finns ju inga gränser för vad man "får" göra.
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  4. Prydnasgräs är helt klart underskattat som dekoration och utfyllnad i trädgården. Har ju själv en massa olika sorter, från pyttesmå till gigantiska, men en del kan faktiskt vara lite jobbiga. Det är dom som sprider sig som ogräs - så det är bara att hoppas att ditt inte gör det!

    SvaraRadera
  5. Det blev ju riktigt snyggt, Ruben!, fast det var ju synd att det inte var Nishidake-barn, förståss! :) Mia

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastiskt idé! Måste utforskas, jag tror det kan bli hur snyggt som helst!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  7. Vackert. Det har jag också :) Och en grön växt som ser nästan olaglig ut....

    SvaraRadera
  8. Det blev verkligen perfekt i rabatten. Har några stycken också under trädet där vi matade fåglarna. Ibland vågar man inte dra upp allt som man tror är ogräs. Solrosor visar sig lite här och där. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder som alltid, till och med på havre. kram Johanna

    SvaraRadera
  10. Så fine og inspirerende billeder - jeg må vist ud på markerne og få fat på lidt havre.
    Hilsen Berit

    SvaraRadera
  11. Förutom att det är vackert med den sortens gräs i rabatten kan du bli din egen producent av material till morgnarnas havregrynsgröt!
    Hälsar
    Eva

    SvaraRadera
  12. Men Ruben den zinnian tillsammans med havre är ju ur snyggt tycker jag. Ett bra så tips till mig nästa år. Det tackar jag för.
    Eller skall jag tacka fåglarna?
    Du kan verkligen gör små underverka ibland. Hos min vän har de bajsat ut krollijefrön och nu har hon massor av krolliljor.
    Hos mig har de sätt solrosor lite var stans i trädgården.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  13. Det var väl fräckt med lite havre! Nästa år kanske du ska slå till på lite... vete? Mja, det vete väl sjutton. ;)
    /Jenny

    SvaraRadera
  14. Visst är den jättesnygg ! Färgen är ju underbar, blågrön med strimmor, mmm! Absolut snygg ihop med Envy, men den passar nog till det mesta. Sen har du ju fågelmaten fixad till vintern också :-)
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  15. Havre är vildsvins mat.:-) Dom brukar besöka sädesfälten här omkring när det mognar till böndernas stora ilska.
    Visst ser det fint ut med havre i rabatten. Kan man ha annat gräs så varför inte havre.
    Ha en bra dag!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  16. Håller med om att det var snyggt med havre!

    SvaraRadera
  17. Hejsan Ruben!
    Nä men så fint! Ja, varför inte odla i rabatten som vävarväxt? En orska kan vara att de mognar tidigare än vad våra rabatter lägger av att blomma. Har för mig att de blir fula om man inte skördar dem i augusti eller något i den stilen.
    Du har ju gyllne tillfälle att pröva nu!/Anja

    SvaraRadera